En een laatste tekst over dezelfde Mechteld, ik hoop dat iemand me nog een keer wil helpen.
De locatie van de tekst:
https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/d…
helemaal onderaan de pagina (gaat verder op de volgende pagina)
Dit kan ik wel lezen (denk ik):
Dyrck Goderts vanden Corput en Adriaen Gheryt Hymans(?) soon schepen (?) in Gilze
quam Mechtelt Adriaens dr van Ghilze met Robbrecht Michiels heur
man en vooght heeft verkocht Jan van Chaem tot behoef van Dinghman
wijlen Ansem Vranken soon xxx
Op de volgende pagina zie ik nog een Peter van Ghilze en Jan Hendrick Lamberts, maar veel meer kan ik er niet van maken helaas.
Zou iemand mij willen helpen hiermee.
Hartelijke groet, Sanne
Dyrck Godertssz[one] van den Corput en[de] Adriaen Gheeryt Hijmanssone, scepene[n[ in Ghilze
quam Mecchtel Adriaensdocht[er], van Ghilze met Robbrecht Michielssz[one], hue[re]n
man ende voight etc[etera], heeft vercoft Jan[nen] van Chaem, tot behoef van Dingh[tmans], wedue
wijlen Anssem Vranckensone, sijne[n] neve, vijf Rijnsgulden, 't stuck tot XX [20] stuiv[er]s
en[de] den stuiv[er] tot drie gro[ten] Brab[ants] 't s[tusck] erfchijns. Dandum erfelick en[de] alle jair
opten heylige[n] Paeschdach. En[de] d' ierste chijnsdach sal sijn Pase a[nn]o XVI [[15]16] uut en[de]
op hue[re] huysinge, schue[re], hovinge en[de] erfenissen met allen hue[re]n toebehoirte[n] en[de] uute[n]
erve d[er]ain liggende, houden[de] ond[er] lant en[de] weyde omtrent sess buynd[er] oft alsoo
---
groot en[de] cleyn alse gestaen en[de] gelegen sijn tot Molenschot, suytw[er]t neve[n] Petres
van Ghilze en[de] Robbrecht Pet[er]ssz[one] en des voirsz[eydes] Dingtmans erven, westw[er]t oic neven
erfenisse[n] der selver voirgen[oemde] p[er]sone[n[, noortw[er]t neve[n] des voirsz[eyde]s Robbrecht
Michielssz[oons] erve en[de] oostw[er]t neve[n] Jan Henrick Lauwersz[oons] en[de] Henrick Laureysz[oons]
erven. Te vrijen met twee sester en[de] veerthien loopenrogs erffs- en[de] met 's hee[re]n
schijnse dair jairlics voir uutgaende. Gevest Jan van Chaem ae[n] wed[ue] Dingman. Actu[m] a[nn]o XVcvijfthien XIX
daghe in februario.
Hallo René,
Wat een werk, heel erg bedankt weer!
En een hele fijne dag gewenst,
Hartelijke groet, Sanne
Sanne
zei op dinsdag 19 september 2023 - 11:35