Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Breda 1513

Beste lezer,

Ik ben heel benieuwd wat in aangehechte akte staat, maar helaas kan ik het niet lezen. Wel zie ik dat het gaat om de eerste alinea. 

Online is deze akte hier te vinden:

https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/d…

Mocht iemand zin en tijd hebben om hiernaar te kijken, dan zou ik heel blij zijn daarmee!

Hartelijke groet, Sanne

Reacties (2)

René van Weeren zei op di, 09/05/2023 - 11:10

Mijn poging, verbeteringen welkom

Bovy[n]k Heessel qua[m] Lijsbeth Jan Alairtsdochter mit Henricken Jans Wevers-
zone, hue[re]n wettige[n] man en[de] voight etc[etera] heeft vercoft Cornelisen Goertssz
van Ghilze die erfenisse[n] hier na bescreve[n]. In den ierste[n] een viertelsaet lants
lutt[el], gelegen ter Teteri[n]gen in Hughen hoeve neve[n] des voirsz[eyde] Henricx end[e] Lijs-
betke erve aen beyden sijd[en]; item noch een heyvelt westwairt d[er] aen die
voirsz[eyde] viertelsaet lants gelege[n] met ene[n] stuck lants in 't selve hetvelt liggend[e],
geheyren dese erve den Vossenb[er]ch, houdend[e] tsamen omtrent and[er]half buynderz
lutt[el], gelegen ter Teteri[in]gen, suytw[aer]t neeve[n] de gemeyn steeghe, noertw[aer]t neve[n]
des voirsz[eyde] Henrpick Janssz erve en[de] oostw[aert] neve[n] Jan Wille[m]ssz van d[en] Brije-
boom erve. Te vbrijen met 's he[re]n chijnse met drie viertele[n] rogs erfp[acht]
end[e] met noch ene[n] sester rogs erfp[acht] d[aer] jairlicx uutgaen[de], dwelck de voirs[zeyde]
Cornelis en[de] ...
Jan Dane[n]docht[er], sijn huysv[rou] d[aer]op end[e] op mee[r] ande[re] ond[er]pa[n]der die de
voirsz[eyde] Henrick behoudt heffende sijn, welck sest[er] rogs erfp[aht] met desen
coop doot en[de] te nyet sal sijn, ende is vorwairde dat die ande[re] ond[er]pa[n]der
van den selven sester rogs erfp[acht] die de voirsz[eyde] Henrick behoudt, altijt dair af
ongelast bliven sullen gevest. Actum a[nn]o XVc en[de] derthien XXVI dage in febr[uari]o.

Sanne zei op di, 09/05/2023 - 11:12

Goedemorgen René, 

Zo, dit lijkt me met een moeilijke, heel erg bedankt!

Hartelijke groet, Sanne

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.