Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Bossche Protocollen 1410

Bijgaand een bladzijde uit de Bossche Protocollen uit 1410, waarin een voorouder van mij genoemd wordt, Robbrecht van Grevenbroeck.

 

Deze tekst is nogal lastig, en ik kan slechts enkele woorden herkennen.

Wie lukt het wel een transcriptie te maken?

 

De tekst begint ongeveer halverwege de pagina, en wel in de alinea waar de strepen door de onderste helft tekst bij elkaar komen.

Reacties (3)

An zei op vr, 08/06/2021 - 10:03

Robbrechtus filius naturalis domino? Robbrechti de Grevenbroec militis promiset se soluturum Barthelomeo Spyerinc XL libre moneta hereditarie .... Purificationis de et ex decima dicte die tyende van Dickelo consistente in parochia de Uden ut dicebat promittens se habita et habenda warrandiam et sufficiente facere. Testes Scilder et Broeder datum III Pasche ???

 

Hi Louis,

Onderstaand een eerste aanzet tot transcriptie:

 

Dictus Robbrechtus dictum decimam hereditarie supportavit dicto Barthelomeo ad opus Johannes Waerlaer?  promittens se habita et habenda warrandiam. Testes, datum supra.

 

Wellicht dat iemand verbeteringen/aanvullingen kan geven

 

m vr gr

 

An

Louis v V. zei op vr, 08/06/2021 - 13:42

An, hartelijk dank voor de transcriptie, en wat knap dat u deze tekst vrijwel geheel heeft weten te transcriberen, en dat met al die Latijnse afkortingen.

Chapeau !

Er zijn nog meer van dit soort teksten m.b.t. deze persoon. Ik hoop dat u het niet erg vindt hier ook naar te kijken. Ik wil ze eerst nog zelf bekijken, en daarna gaan ze het forum op.

mvg, Louis

An zei op vr, 08/06/2021 - 14:56

Hi Louis,

 

Ik heb dit meer gedaan maar mijn Latijns is zeker niet foutloos. 

Omdat er weinig mensen op het forum zitten die Latijn kunnen transcriberen kijk ik af en toe of ik iemand kan helpen. Bovendien transcribeer ik zelf heel veel uit het Bosch protocol dus ik ken de opbouw van de akten. Op dit moment ben ik met een enorme klus bezig om een groot deel van de akten uit 1501 te transcriberen. Maar mocht ik een niet al te moeilijke akte zien langskomen op het forum dan help ik zeker.

m vr gr

An

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.