Helaas Mike, deze akte geeft geen uitgebreidere informatie over Catharina of de ouders van Adriaen Joost Moonen. Van vrouwen van alle standen in de toenmalige maatschappij geven akten in deze tijd vaak alleen de voornaam en dat is hier niet anders. Je kunt uit deze akte alleen opmaken dat zij familie zijn van Mr. Jan Moonen. In akten van uitgifte in cijns/pacht kom je meestal meer te weten over de pachter dan over degene die in cijns of pacht uitgeeft. Als je meer over de betekenis van akten betreft in cijns of pacht uitgeven zou willen weten, zou je daar wat over kunnen lezen in literatuur die over dat onderwerp verschenen is.
Het was wel weer een lekkere lap tekst, maar ik was al bezig de inhoud van de akte voor je op te nemen hier, dus heb toch maar even voor je doorgelezen. Het geeft niet de informatie die je verwachtte te vinden denk ik, maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt. Overigens gaat de gemachtigde van de familie Moonen na deze akte verder met (meer) rechtshandelingen voor deze familie, maar daar heb ik maar even niet naar gekeken. Met een beetje mazzel ben je dan 5 bladzijden verder, maar het kunnen er zomaar 12 zijn, met (grote) kans dat je niet meer informatie krijgt omdat het allemaal dezelfde soort akten zijn.
Mike
zei op donderdag 20 maart 2025 - 12:17