Best forum
Ik zou graag de details kennen van deze akte
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=5-2&index=4&i…
Ik heb ook een scan bijgevoegd.
Het breft ene Joost Bartolomeus wonende tot Varick, die een huis krijgt. Ik vermoed dat hij het erft. Dit zal mogelijk gaan om een huis dat te Vught lag. Joost woonde zelf te Varick, maar had een broer Hendrick Bartolomeus (Vogelsang) die te Vught woonde. Mogelijk is hij de Hendrick Bartelt die vermeld wordt?
Ik vermoed dat er over kinderen wordt gesproken en de locatie van het huis.maar kan dat zelf niet ontwaren. Pieter de Coninck die vermeld wordt betreft een magstraat/schepen uit Den Bosch die mogelijk als getuige optreed maar zelf niet partij is.
Ene Aert van Veen is denk ik de gebruiker, die wordt later in 1717 in een andere akte ook als bewoner vermeld.
Klomt het dat ook Haarlem wordt vermeld.
Ik zie de sommige woorden wel maar begrijp het geheel niet :-(
Peter
@Geert, het Latijn betreft vaste versteende formuleringen in veel akten van Het Bosch' Protocol, maar met de tropische temperaturen van vandaag en cursief schrift kan ik niet een-twee-drie nu alles ervan ontcijferen vanaf "Pieter de Coninck": simul / in quibuscumque locis jure et effectu? <com?>mittere / super omnia et habenda ..tum littere res. obligavit et / imped. debere.
Na "gehoorende" opnieuw een vast element, Testes ut infra, getuigen zoals hieronder aangegeven.
Peter de Vries
zei op vrijdag 19 juni 2026 - 16:06