Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Bosch Protocol acte uit 1691 (wat staat er?)

Best forum

Ik zou graag de details kennen van deze akte

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=5-2&index=4&i…

Ik heb ook een scan bijgevoegd.

Het breft ene Joost Bartolomeus wonende tot Varick, die een huis krijgt. Ik vermoed dat hij het erft. Dit zal mogelijk gaan om een huis dat te Vught lag. Joost woonde zelf te Varick, maar had een broer Hendrick Bartolomeus (Vogelsang) die te Vught woonde. Mogelijk is hij de Hendrick Bartelt die vermeld wordt?

Ik vermoed dat er over kinderen wordt gesproken en de locatie van het huis.maar kan dat zelf niet ontwaren. Pieter de Coninck die vermeld wordt betreft een magstraat/schepen uit Den Bosch die mogelijk als getuige optreed maar zelf niet partij is.

Ene Aert van Veen is denk ik de gebruiker, die wordt later in 1717 in een andere akte ook als bewoner vermeld. 

Klomt het dat ook Haarlem wordt vermeld.

Ik zie de sommige woorden wel maar begrijp het geheel niet :-(

Peter

Reacties (3)

Geert Ouweneel zei op vr, 06/19/2026 - 20:05
Ik ken geen Latijn, die fragmenten heb ik dus overgeslagen. Joost Bartholomeus, woonende tot Varick, huys en hoff, met sijn rechten ende toebehooren groot ontrent ruym een halff loopense onbegrepen ofte soo groot ende cleyn het- selve gestaen ende gelegen is tot Vucht tusschen erve Hendrick Bartelt ex uno, ende tusschen erve Mairten Hendrix ex alio, streckende metten eenen eynde op erve van de ... heere Ver... ende mit den anderen eynde op de Hemeynstraet in alsulcken grootte weegen ende maniere als het voorsz. huys ende erve is affgepaelt ende in huere gebruyckt wort bij Aert van Veen ende hem was aengecomen bij doot ende afflijvicheyt sijnder ouders, gelijck hij verclaerde, heeft hij mits desen wettelijck en erfelijck opgedragen ende overgegeven de heer Pieter de Coninck [simil Latijn, sla ik over] uytgenomen dorpslasten commissien ende servituyten daertoe soo van outs recht als gewoonte wegen t'onderhouden staende ende gehoorende, [Latijn] Datum den vijffde February sesthien hondert een ende negentigh. H. Copes Jacob van Casteren Mij present J. Mattenbinder
Otto Vervaart zei op vr, 06/19/2026 - 21:37

@Geert, het Latijn betreft vaste versteende formuleringen in veel akten van Het Bosch' Protocol, maar met de tropische temperaturen van vandaag en cursief schrift kan ik niet een-twee-drie nu alles ervan ontcijferen vanaf "Pieter de Coninck": simul / in quibuscumque locis jure et effectu? <com?>mittere / super omnia et habenda ..tum littere res. obligavit et / imped. debere.

Na "gehoorende" opnieuw een vast element, Testes ut infra, getuigen zoals hieronder aangegeven.

Peter zei op za, 06/20/2026 - 06:23
Hoi Enorm bedankt! Stukken had ik goed andere dus helemaal verkeerd begrepen Ik vermoed dat de straer de Gemeijndestraet is Ik maak dus nu op dat Joost dit huis heeft gekregen van zijn ouders en het dus rich verkoopt aan Pieter de Conink Nog maals bedankt

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.