Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Bosch protocol 1574 Gerard Jans van Dale vervolgakte

Eerder heeft Dennis de Waart mij geholpen met een akte uit 1574 uit het Bosch Protocol. Ik vond nog een vervolgakte. Voor mij zijn deze helaas te moeilijk. Wie kan mij hierbij helpen? 

Bijgaand 2 scans,

Het gaat ook hier weer om een (Latijnse) tekst uit 1574, beginnend met:

Dictus Gerardus filius quondam Johannis van Dale.

Vermoedelijk gaat het om de verkoop van een rente gevestigd op een huis aan de Vugterdijk in Den Bosch.

Ik vraag me af: hoe hoog was die rente, aan wie werd deze verkocht en wat was de herkomst?

Bij voorbaar dank voor alle hulp.

Reacties (5)

Eric van Daal zei op do, 02/06/2025 - 10:55

de 2 scan

Dennis de Waart zei op do, 02/06/2025 - 19:12

Hallo Eric,

Deze akte verwijst op punten terug naar de voorgaande akte waarvan ik een transcriptie voor je maakte. Ik zal dat aangeven in deze transcriptie. Ook hier heb ik het, voor de inhoud niet belangrijke, juridische formulier achterwege gelaten.

(Eerder) Genoemde Gerit van Dale sone wijlen Jans van Dale, als wettig man zoals hij zei van Elijsabeth, zijn huisvrouw, dochtere wijlen Wouter sone wijlen Willem Pijnappel, en uit naam zoals hij zei van de erfgenamen van wijlen Jan en Henrick, gebroederen, en Elijsabeth en Henricxken, gezusteren, kinderen van wijlen Henrick genoemd: Kroeck, kleermaker, sone wijlen Mattheeus genoemd: Rademaecker, draagt over aan: (eerder) genoemde Jan: ( zie voorgaande akte ):

Een jaarlijkse erfcijns van 3 pond, welke erfcijns Lucas sone wijlen Gerit genoemd: Van Doernen als hoofdelijk schuldenaar beloofd had te betalen aan (eerder) genoemde Jan en Henrick, gebroederen, kinderen wijlen Henrick genoemd: Kroeck, kleermaker, sone wijlen Mattheeus genoemd: Rademaker, ten behoeve van hen, en ten behoeve van (eerder) genoemde Elijsabeth en Henricxken, gezusteren, dochteren (van eerder) genoemde wijlen Henrick Kroeck, jaarlijks erfelijk te betalen voor de (ene) helft op het feest van de geboorte van de Heer, en de (andere) helft op het feest van de geboorte van de Heilige Johannes de Doper, van en uit: Huis en grond, gelegen in 's-Hertogenbosch in de Vughterstraat, belend: wijlen Henrick genoemd: Van Boert, en Steven genoemd: Van Berse, zoals in de schepenbrieven van 10 april 1432 vermeld staat, en welke erfcijns hij verkregen heeft als boven (vermeld). ( zie voorgaande akte).

Getuigen en datum als boven (vermeld). (zie voorgaande akte).

Ik hoop je ook hiermee weer wat verder te hebben geholpen. Groeten en een fijne avond gewenst.

Dennis de Waart 

Dennis de Waart zei op do, 02/06/2025 - 19:34

Ik weet niet of dit de enige akten zijn waarvan je de inhoud zou willen weten. Als het er veel zijn kan ik je wellicht een advies geven om eens te kijken naar: 

Werken met Brabantse Bronnen 2: Het Bosch' Protocol, een praktische handleiding. Samenstelling: drs. Geertrui van Synghel. Uitgegeven door de Stichting Brabantse Regionale Geschiedbeoefening en het Stadsarchief 's-Hertogenbosch, 's-Hertogenbosch, 1993, en:

Latijnse akten uit het Bossche protocol. Een paleografische inleiding. Uitgegeven door drs. C.G.M. Smit, 1991.

Veel oefenen en dan gaat het zeker lukken, het lijkt moeilijker dan het is. Waarom vertrouwen op de ondoorgrondelijke paden waarheen Transkribus ons in de nabije toekomst zal leiden voor het begrip van de inhoud van oude akten terwijl men er zelf geen woord van kan lezen?

Veel plezier met het verdere onderzoek en een fijne avond toegewenst.

Dennis de Waart 

Dennis de Waart zei op do, 02/06/2025 - 19:45

Voor de volledigheid: kleine correctie: VughterDIJK in plaats van VughterSTRAAT, maar dat wist je al. 

Groeten,

Dennis

Eric van Daal zei op do, 02/06/2025 - 22:13

Beste Dennis,

wederom hartelijk dan voor je hulp!

Ik vermoed dat de Bossche Protocollen nog een paar voor mij interessante akten bevatten, die echter van wat latere tijd zijn (rond 1630). Mijn ervaring is dat ik die al wat beter kan lezen, maar ze blijven lastig voor mij. Ik ga dan ook zeker gebruik maken van jouw tip om naar beide publicaties te kijken. Ik heb Werken met Brabantse bronnen (deel 1) al in huis en maak er regelmatig gebruik van.  

Fijne avond nog.

Groet,

Eric van Daal

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.