Eric, ik zal je een transcriptie van de inhoud van de akte geven. Een volledige transcriptie laat ik hier maar even achterwege, evenals het juridische formulier in de akte, die niets meer van belang aan de inhoud toevoegen.
Gerit sone wijlen Jan van Dale als wettig man, zoals hij zei, van Elijsabeth, zijn huisvrouw, dochtere wijlen Wouters sone wijlen Willem Pijnappel, door dezelfde wijlen Goyaert (moet zijn: Wouter) en wijlen Cathelijne, zijn huisvrouw, dochtere wijlen Jans de Sceper sone wijlen Henrick de Sceper tezamen verwekt,
draagt op aan: Jan sone wijlen Henrick Adriaens soen: Een jaarlijkse erfcijns van 3 gulden, genoemd: Rijnsgulden, etc., jaarlijks in 's-Hertogenbosch op Maria Lichtmis te betalen van en uit: 1.: Huis, grond, etc., 5 vaetsaet, gelegen in de Parochie van Boxtel, ter plaatse genoemd: "Aende Roent", belend: Peter Verhoert, Elijsabeth dochtere wijlen Michiel Avenjoens, 2.: Een stuk beemd, gelegen in voornoemde Parochie, ter plaatse genoemd: "Aende Koevoirt", belend: Aleijdt dochtere van voornoemde wijlen Michiel, Emondt sone van voornoemde Michiel en Gerit, zijn broer,
welke erfcijns voornoemde Jan de Sceper sone wijlen Henrick de Sceper tegen Dierck sone wijlen Michiel Avenjoens, inwoner van Boxtel, bij koop had verkregen, zoals in de Schepenbrieven van 13 januari 1524 vermeld staat. (lees: 1525), en welke erfcijns deze Gerit in zijn kwaliteit als man van voornoemde Elijsabeth is aangekomen.
Getuigen waren hierover Eijck en Broechoven op 11 september 1574.
Ik hoop je hiermee te hebben kunnen helpen en wens je veel plezier in je verdere onderzoek.
Vriendelijke groeten en fijn weekend,
Dennis
Beste Dennis, je hebt mij hier goed mee geholpen. Dank je wel. Deze akte was voor mij zelf toch echt te lastig.
Vriendelijke groet en nog een fijne zondag,
Eric
Eric van Daal
zei op zaterdag 1 februari 2025 - 11:43