Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Bosch Protocol 1437-1438 - inventarisnummer 1208 folio 105R

Wie kan mij helpen deze 15e eeuwse tekst te ontcijferen; het enige wat is kan lezen is Ermgardis (2x) , Buedel en vander Spanck?

Reacties (2)

Dennis de Waart zei op do, 06/19/2025 - 23:20

Hey Henry,

Een paar woorden heb ik niet helemaal thuis kunnen brengen, het staat hier net weer even anders geformuleerd dan ik gewend ben, maar er staat:   

Ermgardis relicta quondam Gerardus cuper de Lyll cum tutore, usufructum sibi ut dicebat competentem in quibiscumque bonis, in qui dictam quondam Gerardus decessit et in qui dictis Ermgardis     possidet usufructum ubicumque locorum in parrochia de Buedel consistentibus sitis aut solvendis, ut dicebat, legitime supportavit Godefrido van der Spanct, promittens super omnia      ex parte sui deponere. Testes datum supra.

Ermgardt weduwe van wijlen Gerit cuper de Lyll met haar door haar gekozen voogd, draagt over aan Goyaert van der Spanct: het vruchtgebruik haar toebehorende in alle goederen, waarin deze wijlen Gerit is bestorven, en waarin zij Ermgardt het vruchtgebruik bezit, waar dan ook deze in de parochie van Budel zijn gelegen. 

Niet heel erg spannend dus, maar ik hoop dat je hier iets aan zult hebben.

Veel pleezier met het onderzoek!

Henry Duisters zei op vr, 06/20/2025 - 12:15

Dennis, hartelijk dank voor de genomen moeite; ik hoop dat ik met jouw bijdrage de andere akten wat beter kan ontcijferen

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.