Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Bosch Protocol 1176 145

Als ik het goed heb zie ik hier een relatie tussen Dirck Kepken en Jan vanden Hout. Kan iemand aub deze akte voor mij transcriberen/vertalen? 

Reacties (6)

Otto Vervaart zei op di, 06/21/2022 - 10:23

Beste Jan-Willem, de nabewerking van dit origineel toont een lastig schrift! Het begin valt wel vlot te,lezen: Theodericus Kepken promisit Johanni van der Hout...xii pl pro scilt... Het gaat om een belofte van deze Dirk aan Jan.om iets te leveren. Volgens mij komt dit soort overeenkomsten veel vaker voor, op een net iets beter leesbare bladzijde kun je ongetwijfeld een soortgelijke belofte vinden, al zie ik die niet meteen in dit nogal verbleekte register. Net hierboven belooft hij 41 [xli] oude scilt, in deze belofte betaalt hij met een andere munt die wordt herleid tot het oude schild. Er zijn vast anderen die je met vdeze specifieke tekst kunnen helpen en meer tijd hebben dan ik op dit moment.

Otto Vervaart zei op di, 06/21/2022 - 13:36

@Pauwel, dank je wel, fijn dat je de link aanreikt! Vanochtend had ik al even gekeken bij Erfgoed 's-Hertogenbosch, je kunt er mooi in- en uitzoomen op het Bosch' Protocol. Het punt is domweg dat ik deze bron net te weinig zie, maar ik weet dat er terugkerende formules zijn, ik zit liever niet ernaar te raden... 

An zei op za, 06/25/2022 - 16:06

Hi Jan-Willem,

 

De afkorting pl staat voor plak. Oude schilden werden in die periode vaak ook in plakken uitgedrukt. 

dan staat er ad en dan komt er een betaaldag, ik heb geen idee welke dit is. Vaak is het Pasen, Lichtmis, Kerstmis of zoiets. Daarachter staan vervolgens de afkortingen voor proxime en persolvendos. Dan testes Cnode en Scrage, datum supra.

 

Voor de rest kan ik er helaas ook weinig van maken

m vr gr 

An

 

 

 

 

 

 

 

Pauwel zei op za, 06/25/2022 - 17:13

Dan zal het ad Martini zijn, 11 november zal bedoeld zijn.

Jan-Willem zei op zo, 06/26/2022 - 00:11

Dank je wel voor de aanvulling An en Pauwel!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.