Dag allen.
Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar, dat 2026 jullie allemaal maar veel moois mag brengen!! Ik had in het bestand Index op de kopers, verkopers en borgen uit de transportacten en schuldbrieven van ZEGWAART 1571-1600 Gemeentearchief Zoetermeer, Plaatselijk Bestuur Zegwaart, Rechterlijk Archief (archief 01), inv. nr. 37-42 37: 1571, 1574-1575, 1578-1582 (tussen f. 85v en 86 ontbreken één of meer bladen) 38: 1581-1583 39: 1583-1586 40: 1586-1590 41: 1591-1594 42: 1594-1598 Samengesteld door: J. Heemskerk Zoetermeer, 2 juni 2003 de volgende vermeldingen gevonden:
Neeltgen Jans, wede. v. Aelbrecht Aertss, won. Berckel
40, 341v ..-..-....
40, 342 14-12-1590
za. Aelbrecht Aertss
40, 341v ..-..-....
40,342/342v 14-12-1590
Gezien het cijfer 40 bij beide personen moet dit wel inv.nr. 40: Registers van schepenakten, 1586-1590 en op Hofoda heb ik dan ook als het goed is de bijbehorende fotoscans van de aktes gevonden, als het goed is moet ik op de paginanummers letten, ik heb hierboven de eerste scan (341) erbij gezet en omdat er geen 2e scan (342v) geladen kan worden zal ik die onder mijn bericht in een aparte comment plaatsen.
Mijn vraag is dus o iemand mij een volledige transcriptie van dit testament kan geven?
Alvast bij voorbaat hartelijke dank.
Met vriendelijke groet,
Jermaine Van der Meer
Beste Jermaine,
Ook de beste wensen voor 2026. Ik heb nog geen transcriptie voor je (wellicht is iemand anders er al aan begonnen), maar kan je wel melden dat de eerste afbeelding niet bij het document hoort: dat betreft de verkoop van een rentebrief en bevat ook niet de namen die in de index staan.
Conform de index begint de akte inderdaad op de achterkant (verso) van pagina 341 en dus op de linkerbladzijde van de tweede afbeelding. Het zijn in feite twee akten: onderaan op pagina 342 begint onderaan na de lege ruimte een tweede akte die ook de namen van de betroffenen bevat; het vervolg zal dus op de daaropvolgende bladzijden staan (die nu nog niet afgebeeld zijn).
Hierbij vast een eerste poging van fo. 341v en fo. 342 (met uitzondering van de onderste alinea, die betreft de volgende akte). Omdat de rechtermarge van de linkerpagina wat wegvalt, ontbreken in sommige regels wat woorden of zijn die niet goed leesbaar.
Verbeteringen en aanvullingen welkom!
Ik, Wouter Corneliss Bijll, schoute
inden ambocht van Zegwaert, doen cont allen
luyden dyent behoort als was voor mij
en(de) voor [leegelaten in brondocument] van
des zellfen ambochts gecomp(ar)eert en(de) v(er)scheenen
s(eigneur) Michiel Cornelis V(er)wij, onssen meede ...
en(de) hij comp(ar)andt bekende bij dez(en) wettich
ende deuchtelicken schuldich te wees(en) Neeltgen
Jansd(ochte)r, wonen(de) tot Berckel, wed(uw)e van
wijlen Aelbrecht Aerts za(lige)r, ofte
wettelijcken toonder deses actie ...
ene som(m)e van twyenvijftich Ca(rolus) gul(den) ter
XL grooten Vl(aem)s tstuca reste van meerder
som(m)e ter causse van coope van den lesten
brief vanses Ca(rolus) gul(den) tsi(ae)rs, v(er) schenen
jaerlicxs mey mit neegentien jaren v(er)...
mits muet Michiel Corneliss comp(ar)ant
gedoogen vier jaar quijtscheldings
midts gaders noch van een obl(igat)ie waer
noch van resteert hondert eenenvijftich
... ... den dach van leeveringe
over lanck v(er)scheenen all spreecken(de)
op Cornelis Janssz en(de) dees(er) comparandts
vader en(de) bij de voorsz. Neeltgen Jansd(ochte)r
op hoyden beneffens dees(en) tzijnen vrijen
wille getransporteert, beloven(de) daerom(m)e
hij comp(ar)ant die voorsz. zom(m)e ...
op twye termijnen Vrouwlichtmisdagen
als an(n)is XVc twyentneegentich ende
dryentneegentich telcke die gaechte ...
te weeten zessentwintich der v(oor)sz. ...
condityen, betalende op off Voorde(n)
v(er)schijndach zal telcke reyse ...
mogen worden eenen gul(den) maer anders nyet.
---
Tot v(er)seeckeringe van welcke betalinge
stelt en(de) v(er)bint hij comp(ar)ant ... voornt
special(ijck) een zeecker huys en(de) erff, potinge,
plantinge, aertvast en(de) nagelvast mit alle
tgunt men daer op en(de) inne bevinden zal
mogen, twelck es staende en(de)
geleegen aende Molewech inden ambocht
van Zegwaert v(oor)sz., streckt vande Molewech
off tot zij(n) slach turffackers ... heeft
belent aende noortoostzijde Adryaen Jacob
... en(de) aende zuytwestzijden Cornelis
Michiel Joosten en(de) voorts gene and(er) en(de)
en(de) special(ijck) alle hun comp(ar)andts andere guederen
nu tertijt hebben(de) oft noch te vercrijgende,
actie en(de) credyte, gheen uuytgesondert,
maeckende die al stamen en(de) elcxs die...
van dyen subyect eff penni(n)cvk recht mit alle
costen hier om(m)e vallende, alle bedroch ...
Ten oirconden van deesen, zoe hebbe wij
schoudt en(de) scheepenen voor...
heeft genomineert dees(en) brief deur t v(er)lijden
en)de begeeren van(den) voorn(oemden) comp(ar)ant repectyvel(ijck)
onderteyckent opten [aanvulling in document nooit aangevuld]
Dag René wat geweldig! Bedankt weer!! Ik weet niet of ik verder nog iemand vergeet maar jij en Otto Vervaart nemen zowat alle transcripties van deze site voor je rekening, het lijkt heel normaal dat iedereen een beroep op jullie doet maar ik vind het toch wel heel bijzonder hoor. Dus mijn petje af voor jullie!!
Het is in feite dus een borgstelling vanwege geleend geld die Michiel Cornelis Verweij schuldig is aan Neeltge Jansdr de weduwe van Aelbrecht Aertsz? Je schrijft ook: "met uitzondering van de onderste alinea, die betreft de volgende akte)" ik neem aan dat je daarmee een totaal andere akte bedoeld die niets met mijn akte te maken heeft toch? Want in dat geval hoef ik daar niet de volgende scan van te delen toch?
Nogmaals zeer veel dank tot nu toe, graag je reactie.
Met vriendelijke groet,
Jermaine Van der Meer
Hi Jermaine, dank voor de complimenten, maar er zijn nogal wat meer collega-liefhebbers die oplossingen bieden, dus ook hun past hulde :)
Het betreft hierbij een schuldverklaring van Michiel Cornelis Verwij. Hij is de koper van twee financiële overeenkomsten: een rentebrief waarvan de eerste 19 rentejaren a 6 gulden per jaar elk jaar op 1 mei al zijn verlopen van en een obligatie, die deels al afgelost is, maar waarvan nog 151 gulden aan resteert.
Voor beide waardebrieven samen beloofde hij aan Neeltgen uiteindelijk een bedrag van 52 gulden te betalen. Dit bedrag zou hij in twee jaartermijnen moeten betalen, af te lossen op of voor Onze-Lieve-Vrouwe-Lichtmis (2 februari) van respectievelijk 1592 en 1593.
Om deze betaling te garanderen, stelt hij als borg een nader omschreven huis aan de Molenweg in Zegwaart.
De laatste alinea op bladzijde 342 betreft een volgende akte, die ook betrekking heeft op de personen die je zoekt, maar het is nog niet gelukt om deze te transcriberen.
Dag René super bedankt en excuus voor mijn late reactie, en natuurlijk gaat dan ook alle eer naar jullie collega-liefhebbers die ik dan per abuis over het hoofd heb gezien!!
ik weet het niet zeker of de akte doorloopt maar ik heb er ook maar voor de zekerheid de scan 343 bij gedaan? Ik ben benieuwd of een transcriptie mogelijk is, mocht je daar natuurlijk puf, tijd en zin in hebben natuurlijk!!
Verder een fijne week toegewenst!!
Met vriendelijke groet,
Jermaine Van der Meer
Dag Renée, had je toevallig nog tijd gehad voor De laatste alinea op bladzijde 342 betreft een volgende akte, die ook betrekking heeft op de personen die ik zoek? Of zeg je van nou het is tamelijk onbelangrijke informatie? Met vriendelijke groet, Jermaine Van der Meer
Jermaine Van der Meer
zei op donderdag 1 januari 2026 - 04:36