stuka-door de zoon van ..
stuka-door de zoon van ..
Iets eindigend op houder?
Ik ben ook #teamstukadoor.
Zie bijv hoe de dubbele o in Zoon geschreven wordt.
En IIId in deze stamboom:
https://genbook.dordtenazoeker.nl/Overige%20Genealogieen/boudier_dordre…
Stukadoor was ook mijn eerste gedachte, maar ja wij hebben een bouwbedrijf;-)
Vond het alleen vreemd dat er dan achter staat "de zoon van.." Ik ben gewend dat er geen "de" voor staat maar gewoon zoon van. Maar ja, misschien andere gebruiken in deze plaats?
Ik neig naar 'stukadoor' ... MAAR ik heb problemen met de volgende dingen:
1) De 'st' en 'H' lijken erg op elkaar (zie: burgelijke Stand der Stad Dordrecht, provincie ZuidHolland of Johanna van Hoek)
2) staat er een 'a' of is dit een 'er'?
3) Ik ga helemaal mee in de uitleg van de dubbele o, maar heb moeite met de 'r' ... lijkt haast op 'dooder' (zie ook uitgang bij woord 'moeder')
Allen bedankt voor je bijdrage! JWK in het bijzonder voor zijn genalogie van de Boudiers. Mijn genealogie gaat verder met 4. Joanna Cecilia, ged. Dordrecht (RK) 25-6-1790 (get. Joannes Bodier, Cecila van Hoek), de dochter van Andries Boudier.
Ik had niet verwacht dat het woord stukadoor al zo oud was en had er dus over heen gelezen. N.a.v. jullie reacties ook even nagekeken in het woordenboek van Van Dale en het Etymologische woordenboek van Philippa, die beide op een eerste voorkomen uit de 18-e eeuw wijzen.
Ik vermoed dat het inderdaad om het beroep 'stukadoor' gaat, maar geschreven in een oude spelling: 'stukadoirder'
Jos Maas
zei op maandag 24 februari 2020 - 13:09