Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Begraven op 22-12-1644 in Oosterhout: Jenneken Kuijpers of Jenneken Buijssen?

Wie werd er op 22-12-1644 begraven in Oosterhout:

Is het Jenneken Kuijpers, zoals de website van het Regionaal Archief Tilburg vermeldt op https://www.regionaalarchieftilburg.nl/zoek-een-persoon/deeds/f42608cd-… ,

of is het Jenneken Buijssen, zoals de website van het Brabants Historisch Informatie Centrum vermeldt op https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/206483c9-39e5-b4c0-8…

En wat staat er nog achter en onder haar naam geschreven?

Ik ben benieuwd!

Reacties (7)

René van Weeren zei op za, 02/03/2024 - 18:24

Na vergelijking met de andere inschrijvingen kan ik in ieder geval Jenneken Kuypers als optie hier uitsluiten. Jenneken Buijssen lijkt me een betere optie, al sluit ik de optie Jenneken Bruijssen ook niet uit.

Zij is begraven in ec[c]l[esi]a, dus in de kerk. De afkortingen die daarachter staan hebben volgens mij betrekking op de begrafenisomstandigheden, maar dat kunnen kenners van deze bron waarschijnlijk beter duiden. De R met een streepje duidt er op dat er betaald moest worden voor de begraafkosten, in de gevallen waarin dat gebeurde, staat doorgaans 'solvit' =  'het is betaald'. In dit geval staat er 'solvit p[re] me a vicepastore' = 'eerder al betaald aan de vicepastor'.

Jan van den Biesen zei op za, 02/03/2024 - 22:47

Heel veel dank, René!

Jenneken Buijssen begraven op 22 december 1644 zou (bijna) helemaal kloppen met haar vermelding (als Jenneken Buijsen) bovenaan fol. 49 van bijgaande lijst. Zie ook https://www.regionaalarchieftilburg.nl/zoek-een-persoon/deeds/a92e16e6-…

Zie ik het goed dat die lijst een overzicht is van alle overledenen in de periode tussen 23 december 1644 en 28 januari 1645, dus niet alleen van de overledenen op de dag 28 januari zelf?

René van Weeren zei op ma, 02/05/2024 - 03:56

Dag Jan,

Je uitgangspunt betreffende de tweede bron lijkt me juist. Ik heb even gekeken naar het verschil tussen de twee bronnen. De tweede bron is hoogstwaarschijnlijk een aantekenboek van de dienstdoende pastoor; vooral de teksten vanaf scan 46 van deze bron, waar de orde van dienst uitgeschreven staat, wijst er op dat deze bron vooral voor religieus gebruik was. Vermoedelijk is de eerste bron meer administratief van aard, omdat daar ook de toegepaste begraafrituelen (bijvoorbeeld het aantal ontstoken kaarsen bij de uitvaart) vermeld is, inclusief de aantekening van de betaling. De eerste bron is dus vooral bedoeld om bij te houden wie wanneer begraven was en vooral, welke kosten er moesten voldaan worden en of deze al voldaan waren. De beide vermeldingen betreffen dus dezelfde Jenneken Buijssen (in de tweede bron geen twijfel over de schrijfwijze), begraven op 22 december 1644; dat zij onder het jaar 1645 genoemd werd, is mogelijk te verklaren dat de pastor dit pas na een tijd te horen kreeg (wellicht is dit ook de verklaring voor de aantekening dat de betaling via de vicepastor plaatsvond, het kan zijn dat de pastor zelf tijdens deze periode tijdelijk elders verbleef).

Jan van den Biesen zei op ma, 02/05/2024 - 09:04

Dag René, veel dank voor je bevestiging met heldere toelichting!

Pauwel zei op ma, 02/05/2024 - 22:27

De naam Buijssen etc. is een vaak voorkomende naam in Oosterhout. 

Hier vind ik een Johanna Buijssens, die doopgetuige is in 1633.

16.12.1622, test.  Aert Adriaens, Wauter Franssen
Stephanus Henrici, molitor (molenaar)
Maria Adriani Jan Huijben, doop 3 Maria Adriani, 4e Maria Stephani Maijken Ariaens
1. Cornelia 12.11.1623, Valerius Frans i.p.v. Adrianus Petri Gummara Pauli
2. Adrianus 15.12.1624, Jan Belliarts, Lijnken Denis i.p.v Henrix
3. Henricus 6.2.1627, Petrus Dries, Jenneken Jans
4. Adrianus 29.1.1630, Adrianus Joannis, Wilhelma Joannis
5. Joannes 13.3.1633, Cornelius Joannis, Johanna Buijssens
6. Catharina 23.7.1635, Jan Belliaerts, Lijntken Cornelis

overgenomen uit:
Gezinsreconstructies R.K. Oosterhout N.Br. 1610-1810, samengesteld door mevr. M.E. Wijnsouw-de Haan, gedigitaliseerd door dhr. J.C. Knaapen.
 

Pauwel zei op ma, 02/05/2024 - 22:35

contr. spons. -.12.1633, test. Thonis Cornelis, Lijsken Emberts
matr. 28.12.1633, test. Jan Henrix, Lijske Emmen
Peter Cornelis, doop 1 Petrus Cornelij, 4 Petrus Cornelissen, 5 Petrus Cornelis Geridden, 3 Petrus Cornelis Geeraerden
Lijsken Jans 1 Elizabetha Joannis, 3, 5 Elisabeta Janssen, 4 El. Jans, 6 Lesken Peeters
1. Maria 10.2.1635, Michael Gerardi, Johanna Cornelis Buijssen
2. Cornelia 2.12.1640, Cijns Adriani Roelen, -orken Goijvaerden
3. Geerardus 13.7.1642, Michael Peeters, Adriana Peeters
4. Adriana 4.12.1644, Sens Adriaensen, Anna Jans
5. Catharina 2.10.1647, Adrianus Vincentii, Aleijdis Petri
6. Cornelius Gerarden 19.3.1651, Staes Geraerden, Anneken Abrahams

Jan van den Biesen zei op di, 02/06/2024 - 00:07

Beste Pauwel, heel interessant! Waar vind ik die "Gezinsreconstructies R.K. Oosterhout N.Br. 1610-1810, samengesteld door mevr. M.E. Wijnsouw-de Haan, gedigitaliseerd door dhr. J.C. Knaapen"?

Een andere digitale reconstructie op basis van datzelfde boek is te vinden op https://www.doekefkes.nl/OD/oosterhout+dongenframeset.htm?oosterhout+do…;

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.