Heb je een link naar deze akte?
Zou iemand me kunnen helpen bij de leeftijd van de overleden man? Mijn gok is dat Martinus 69 jaar oud werd, maar daar ben ik niet zeker van...
Het geschrift van de priester (of zijn klerk) is enorm slordig en inconsistent, dus het lukt me niet om via andere akten een herkenbaar cijfer te vinden.
Alvast bedankt!
Heb je een link naar deze akte?
Hey! Jazeker. Hier is de link:
agatha.arch.be/data/images/513/513_9000_000_01295_000/0_0377
volledige link:
https://agatha.arch.be/data/images/513/513_9000_000_01295_000/0_0377
Een moeilijke. Bij alle andere staat na aet. (=leeftijd) een cijfer, maar hier zie ik er geen cijfers in. Op basis van wat gok je op 69 jaar? Een mogelijke geboorte van deze man rond 1659?
Het is zeker lastig te ontcijferen. Het zou kunnen dat er 85 staat. Daartoe kom ik door naar de andere cijfers te kijken: het cijfer 6 schreef deze schrijver vrij consequent met een 'gesloten buikje', terwijl het cijfer 8 in veel vormvarianten voorkomt en vaak ook een 'open bovenkant' heeft. Als tweede cijfer herleid ik 5 uit het feit dat de schrijver elders de cijfers 3 en 5 vrij vaak lang naar beneden laat doorlopen; op basis van de kromming van het bovenste deel van het cijfer kan het geen 3 zijn. Ik beschouw deze bewijsvoering overigens niet als waterdicht, ik heb enkel vergeleken met een aantal folio's direct voor en na deze inschrijving.
Wellicht kan het huwelijksjaar van deze persoon, mits te achterhalen, nog een indicatie geven voor zijn leeftijd, hij wordt namelijk omschreven als de man van Anna Maria Vermeulen; als hun huwelijk te vinden is, kun je normaliter uitgaan van een huwelijksleeftijd tussen de 20 en 30 jaar.
Ik vond dat Anna Maria geboren is in 1690 en getrouwd met Martinus in 1713. Dit zou betekenen dat Martinus, bij een overlijdensleeftijd van 69 resp. 85 jaar, in het huwelijk trad op 54 resp. 70 jaar, en dat met iemand van 23 jaar jong.
Niet onmogelijk natuurlijk, maar ook niet zomaar aan te nemen.
Guillaume
zei op zaterdag 4 januari 2025 - 10:35