Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Begraafakte 1733 Oosterhout, gedeeltelijk onleesbaar

In de kerck 

den 4 dito is gestorven ij… 

de weduwe van Jan Steijl den 

9 dito begraven het ge..ij  

met  een …chou…ing 

Het blijft gissen voor mij, dus ik heb hulp nodig van meer bekwame en ervaren personen. Alvast bedankt! 

Reacties (4)

René van Weeren zei op do, 09/25/2025 - 15:20

In de kerck 

den 4 dito is gestorven yuffer

de weudu van Jan Steijl den 

9 dito begraven het geluy

met een waerschouwing

De waarschuwing betekent waarschijnlijk dat naast het klokgelui de begrafenis ook door boodschappers persoonlijk aan mensen werd gemeld middels bezoek aan de deur 

Gitte zei op do, 09/25/2025 - 15:35

Oké, dan begrijp ik het stukken beter, ik snapte de waarschuwing totaal niet. En dat met de “yuffer” eigenlijk steeds niet. Misschien omdat ik van origine Deense ben en soms Nederlandse woorden verkeerd interpreteren… 

Ik dacht yuffer ongehuwd was, en daardoor tegenstrijdig met weduwe …

René van Weeren zei op do, 09/25/2025 - 22:57

Dag Gitt, begrijpelijk. Juffer is in de vorm van (me)juffrouw inderdaad later gebruikelijk voor ongehuwde vrouwen. In de periode van deze bron zou dan echter de term JD (Jongedochter) gebruikt zijn. Juffer in deze context wil zeggen dat zij tot de wat hogere standen in de samenleving behoorde; bij mannen werd bijvoorbeeld vaak Sr (Seigneur) hiervoor gebruikt.

De hogere stand verklaart vermoedelijk ook de waarschuwing: dit kostte de (familie van de) overledene extra geld om dit door aanzeggers te laten uitvoeren en duidt er dus op dat deze overledene het financieel goed had.

Gitte zei op do, 09/25/2025 - 23:36

Heel fijn om deze aanvullende uitleg te krijgen, zeer waardevol, dus nogmaals bedankt.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.