Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Amsterdam Cluft's 1530

https:/archief.amsterdam/archief/5073/2762

 

This item is from the year 1530. It involves Bouwen Jansz (priester), Meijnert Jansz man van Lijsbeth Jacobs, heer Jacob Jansz cluft (deceased father of Lijsbeth), and Sijmon Jansz Cluft (uncle).

 

The system shows 4 pages, but only two have text. Would greatly appreciate assistance on this one. 

 

 

Reacties (2)

Geert Ouweneel zei op zo, 08/07/2022 - 12:27

Amsterdam weeskamer record dated 28 Mrt 1530
PAGE 1/4.
Wij Peter Janszoen Ackreman ende Peter Aemszoen scepenen in Aemstelredamme oirconden ende kennen dat voor
ons quamen heer Bouwen Janszoen priester ende pastoer van Amsterveen mit Rauwert Allertszoen in desen zijn
gecoren voecht ter eender ende Meinert Janszoen, man ende voecht van Lijsbeth Jacobs, geëchte dochter van
heer Jacob Janszoen Cluft ende Sijmon Janszoen Cluft ter andere zijden, ende gelieden an beijden zijden bij
tusschenspreken van zekere goede mannen, 't samen geaccordeert ende vernucht te wesen roerende enighe
vorwaerden van eenen vicarie, mitsgaders de vercopinge van zekere landt, dewelcke de voorgenomede heer
Jacob Janszoen Cluft ende heer Bouwen voornt. bij leven van heer Jacob Janszoen Cluft 't samen gehadt
hebben daeroff noch zekere instrumente ende hantteykenen blijcken ende in in esse zijn, in den eersten
heer Bouwen Janszoen, voorschreven, den erffgenamen van heer Jacob Janszoen Cluft, vrijen, quijten, ontlasten
ende ontheffen van allen lasten, costen schaden ende interesten die de voogenoemde erfgenamen ter cause van
desen in toecomende tijden bij nemande gedaen sonde mogen werdden, 't zij mit ghecstelijcke ofte mit
waerlijcke rechten ofte mit enige nyeuwe subtile vonden hoedanich die souden mogen wesen in enigher
mnieren, stellende daervoren in der maniere voorsz., mits desen tot eenen onderpande alle zijne waerlijcken
goeden die hij nu ter tijt heeft ofte namaels. vercrijgen zall mogen waer ende tot wat plaetsen die
bevonden zullne mogen werdden, belovende voor hem ende zijnen nacomelingen t'zelve des voorsz. es tot
allen tijden te mogen verhalen aen allen zijnen goeden inder maniere voorsz. des transporteren
Meijnert Janszoen ende Sijmen Janszoen Cluft voornt. heer Bouwen Janszoen ende zijn nacomelingen
ins patronatus van denzelve vicarie, begherende voorts perthijen hinc inde dit geconfirmeert the
werdden bij den eerwarichsten vader in goede ende heer bisshop van Utrecht ofte zijn vacarius dan in der
tijt wesende, sonder arch ende list. In oirconde desen brieven twee alleens bezegelt mit onse zegelen

PAGE 3/4. (written by Bouwen Janszoen)
Ich Bouwen Jansz, priester tot Amsterveen ende vicarius
in Nieuwkerck bekenne mits desen dat ich mit die
erfghenamen van heer Jacop Cluft, priester saligher
ghedachten, ben overghecomen dat die ghift van
die vicarie voirsz. an mij ende mijn gheslacht sal
bij den keyser admortificeert alst  behoert zoe
beloef ick die landen wairlijck te maken ende
wat ick an ghelt of renten van die landen
in Diemen mach vercrighen boven mijn costen,
dat sal ick die erfghenamen half gheven of
van mijn erve doen gheven zonder arch of list.
Des t'oorconde mijn hant onder dit hantscrift bi
mijn selfs hant ghescreven onderteykent int jaer
XVC dertich op den xxviii in Julio
Bouwen Jansz

 

Luke J zei op ma, 08/08/2022 - 00:43

Thank you once again Geert, you make it look so easy. I struggled with this one, even though the handwritting was off reasonable quality. 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.