Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Akte uit Bosch protocol uit 1441- 1442 over Waalre

Beste lezer,

Ik heb een tekst uit deel van fol. 204v het Bosch Protocol (BP1212), die ik niet kan lezen. Deze tekst zou betrekking moeten hebben op goederen van Hendrik en Jacop, zonen van wijlen Jacob Haengreve van Beringhen te Waalre.

Ik meen op in de eerste regel Haengreve te kunnen lezen. Veel verder kom ik niet. Is er iemand die mij kan helpen bij de transcriptie/vertaling ervan?

Alvast bedankt voor iedere reactie die mij (wat) verder helpt!

Met vriendelijke groet,

Theo

 

Reacties (1)

Otto Vervaart zei op di, 05/14/2024 - 11:59

Beste Theo, deze akte is wat lastiger te lezen dan de vorige, er blijven wat open plekken en gissingen:

1 Henricus filius legitimus quondam Jacobi Haengreve van Beringhen medietate que ad Godefridum filium Johannis Yden spectat et ad Elizabeth filiam
2 uxorem Frederici quondam Johannis die Man spectare consueverat in duabus peciis parte sitis in parochia de Dommellen partim et partim in parochia de Waderle
3 quant... una inter hereditatem quondam Wilhelmi de Laetbeune et hereditatem quondam Johannis van den B...en  <et eius liber...> ex una et inter hereditatem .... Henrici Heester?
4 ex altera. Et altera inter hereditatem Henrici Hoghart ex uno et inter hereditatem Matthye Elsen ex altero site sunt quam medietatem priusdictus? Henricus
5 erga dictum Godefridum in ... .... .... dicte Elizabeth sue uxoris acquiserat prout in littera h... script...... .... .... .... dict...
6 quondam Jacobi Haengreve cum dictis litteris ... iure? promittenda?! super omnia et cetera se et obliga.. ex p... deponere, testes Lu et Erpe
7 datum XVII Augusti

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.