Beste Peter,
Ik houd de achternaam van de soldaat even op Serrelsteen, met name gebaseerd op het ontbreken van een dwarsstreepje in de f zoals de notaris die elders wel gebruikt (zie bijvoorbeeld het woordje heeft en het woordje ofte); ook verschilt de letter duidelijk van de hoofdletter S die hij gebruikt om het beroep van de laatste getuige onderaan te vermelden.
Afgaande op de inhoud vermoed ik dat Anneke Tiel wilde hertrouwen, maar geen bewijs kon overleggen dat haar eerdere man Robbert Serrelsteen overleden was, bijvoorbeeld in de vorm van een begraafbriefje. Deze attestatie of verklaring werd dan opgemaakt, zodat zij kon aantonen dat zij weduwe was.
In antwoord op jouw vragen:
1) Anneke Tiel was de weduwe van Robbert Serrelsteen
2) Robbert Serrelsteen was in ca. 1652 overleden aan de gevolgen van een contagieuse (besmettelijke) ziekte. Hoewel Amersfoort liefst 13 pestepidemieën kende (https://tijdbalk-amersfoort.nl/index.php/Pest,_cholera_en_lepra), valt 1652 buiten de grote pestepidemieën, maar dan nog bleven er genoeg besmettelijke ziekten over die zeker binnen dichtbevolkte gebieden veel slachtoffers eisten
3) Zie mijn inleiding
4) Zie onderstaand; hoofdlettergebruik en interpunctie zijn aangepast aan hedendaags gebruik, de margeteksten zijn ingevoegd waar deze bedoeld waren
Op huyden den 29en dach der maent mey 1658
compareerde etc(eter)a inde presentie van(den) getuygen naerge-
noemt Jan Aerdemans, brootmaecker, out ontrent 36 jaeren
ende Geerit Hendricxsen, schoenmaecker, out ontrent 31 jaeren # beyde poorters deser / voorss. stadt ende
hebben ter instantien ende v(er)soucke van Anneken Tiel, weduwe ,, van Robbert Serrelsteen
doch sonder eenige inductie ofte persuatie dan alleen
om de waerheyt getuygenisse te geven, hebben v(er)claert
en(de) geattesteert, gelijck sij doen bij desen, warachtich
te wesen hoe dat Robbert Serrelsteen, # in sijn leven soldaet / onder de compaignie / van capiteyn Morten, binnen
dese voorss. stadt langen tijt heeft gewoont ende nu
ontrent de 6 jaeren alhier vande contagieuse sieckte
is gestorven # allegerende voor / redenen van wel weten-/schap dat sij comp(aran)ten / den voorss. Serrelsteen / wel hebben gekent ge-/had ende dat Anneke Tiel is / sijne naergelatene / weduwe , doch alsoo het Goddelijcken is de
waarheyt getuygenisse te geven, hebben tselve
de voorss. Anneken Tiel onse "attestatie niet connen weygeren.
Alles sonder argelist aldus gedaen en(de) gepasseert
binnen Bergen opten Zoom ten dage, maende ende jaere
als voren, ter presentie van mr. Hendrick de Joubelle,
sadelmeester en(de) Dierick Janss, smidt, beyde als getuygen van
goede geloove, die de minute deses mette comp(aran)ten
bij mij notaris thans hebben onderteekent.
[getekend:
Jan Aerdemans
Geert Hendryckx
Hendrick de Jouwelle
Dirijck Jansen]
Quod attestor
[getekend: J. van Rinckhuijsen not(ari)s pub(licus) / 1658
Peter
zei op maandag 25 augustus 2025 - 08:48