Je*us, wat een akte Petra. Maar het was wel leuk om te lezen hoor, geen zorgen. ;-) Met ruilverkaveling heeft het m.i. niets te maken, dat is niet iets voor 1528, maar meer voor recenter verleden.
't Screvelduijn. In eodem anno et die, Soe is voer ons ghecomen: Jan Mathijs soen als voecht van zijns broers weeskinder ende Andries (ingevoegd en zeer klein geschreven, maar jij kent jouw voorvader beter dan ik) Ghoerts als man ende voecht van zijn huijsvrou, Ende gaven over ghesamender hant met eender vrijer gheesten zoe Recht Is: Thonis Barthoens soen alsulcke moeren(?) als hem aen bestoerven Is na doode van Jenneken Claus Jegherts soen huijsvrou was saliger ghedachten, en ghelegen onbedeelt met meester Evaert de Veer Claes soen met zijnen adherenten moeren(?).
's-Grevelduin. In hetzelfde jaar en op dezelfde dag zijn voor ons verschenen: Jan Mathijssen als voogd over de weeskinderen van zijn broer, en Andries Ghoertssen als man van en voogd over zijn huisvrouw, en hebben gezamenlijk uit eigen vrije wil overgegeven aan: (An)thonis Bart(holomeeussen)hoens: zekere moervelden die hem toegekomen zijn door het overlijden van wijlen Jenneken, huisvrouw van Claus Jeghers, en onverdeeld gelegen zijn met de moervelden van Mr. Evaert de Veer Claessen en de zijnen.
Van jouw familie weet ik verder niets, maar als ik dit zo lees zou Jan Mathijssen familie van de huisvrouw van Andries Ghoerts kunnen zijn. Zij hebben kennelijk rechten in bovengenoemde gronden die zij afstaan aan Thonis Barthoens, die deze Thonis zijn aangekomen door het overlijden van de huisvrouw van Claus Jeghers. Deze gronden zijn gezamelijk eigendom met Mr. Evaert Claessen de Veer en zijn familieleden. (Er heeft nog niet via een erfdeling deling plaatsgevonden). Het hoeft niet, maar mogelijk zijn de genoemden allemaal (verder weg?) familie van elkaar.
Veel plezier met je onderzoek!
Petra Hoogendoorn
zei op donderdag 3 juli 2025 - 16:16