Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Akte uit 1457

Wie kan mij helpen met een paar woorden uit een akte uit 1457? Ik kan het meeste lezen maar een paar woorden geven problemen. Ik laat alleen de eerste paar regels zien. Welke eeuw en jaartal staan er in de eerste regel na het woord 'anno'. Als jaartal lees ik LXII. En wat is het laatste woord van de eerste regel? Volgens mij begint het met ma... Het is afgekort maar ik kan er geen zinnig woord van maken. De b, d, s en v lijken ook erg op elkaar.

Mvg, Frits Derksen

Reacties (5)

Frits Derksen zei op zo, 11/08/2020 - 19:21

Ik bedoel als jaartal LVII

 

Rene van Weeren zei op ma, 11/09/2020 - 12:19

Ik vermoed dat hier een kunstige samenvoeging is gebruikt, de titel van je vraag hielp bij het ontcijferen:

 

de laatste letters van het jaartal betreffen LVII > 57

de eerste moet je als volgt lezen: de streep erboven is de verkorting voor M; daarna volgt een in elkaar vervloeiende I en V, gevolgd door een c; het is dus een zeer verkorte vorm vab MIVc = 1400

 

Het laatste woord van de regel is mani[n]ge

Frits Derksen zei op ma, 11/09/2020 - 12:56

Rene, je bent een held. Die I en de V had ik er nooit uitgehaald. Ik dacht eerst aan een X en C maar dat komt niet in de buurt van de 1400. 'Maninge' heb opgezocht en gevonden en betekent zoiets als aansporing, dagvaarding. Hartelijk dank.

Michel zei op do, 11/12/2020 - 22:24

De oplossing is, vrees ik, wat banaler: na anno staat de afkorting etc. dus etcetera, met een (vervormde) z of 7 voor de "et" en daarna een c met een haal : dat geeft dan : "anno etcetera LVII", waarbij de etc. in te vullen is met bv. "Domini" of "a Nativitate (Domini)". De tekst begint met "Te weten", wat erop lijkt te wijzen dat hier nog iets aan voorafgaat?

"Maninge" dan: in deze context is aansporing beter dan dagvaarding. Middeleeuwse rechters (leenmannen, schepenen, ...) oordeelden op basis van (ongeschreven) gewoonterecht - zij waren letterlijk "oordeelvinders". Daartoe werden zij "gemaand" door de "maner" (of "maanheer"), in deze de stadhouder van het leenhof, via een min of meer vastomlijnde routine van vraag door de maner en antwoord door de oordeelvinders, waarbij deze laatsten het bevel gaven tot volgende stappen in de procedure of een vonnis velden.

Frits zei op vr, 11/13/2020 - 13:02

Dat zou ook heel goed kunnen en klinkt plausibel. Vond onderstaand voorbeeld van een afkorting voor et cetera. Bedankt voor de aanvulling.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.