Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Akte uit 1434-1438 - wat is nou dat ene woordje?

Beste lezer, 

 

Het archief in Eindhoven is zo vriendelijk geweest om een scan te maken van een oude akte, waaruit één woordje voor mijn stamboom (eigenlijk twee) heel belangrijk is. 

 

De transcriptie is er al en staat hier:

https://www.geschiedenishelmond.nl/zoek-resultaat/oai_mi/sa_%7B7D12D8A3…

 

De relevante tekst begint meteen bovenaan:

" Cont sij enyegeliken dat voir ons comen sijn Henric soen wilen Symoens van der Hazeldonck .... .... Jan Walsschinen (?) soen wittich man ende momber Kathelijnen.."

 

Aangezien ik bezig ben met de stamboom van de familie Walscharts (variaties Walschaerts, Walsschaerts, Walschaints, Walschers, Walsches, Walssers) ben ik ontzettend benieuwd of de Jan hier inderdaad een Walscharts is. En of het enkel 'Jan ' is, of dat er nog een voornaam voor staat. 

 

Verder vraag ik me af of dat "Huis te Brussel" er wel echt staat. In ieder geval begint de akte er niet mee. Tenzij die drie woordjes op de bladzijde ervoor staan, maar dat lijkt me sterk(?). 

 

Ik ben heel benieuwd of iemand hier iets van kan brouwen :)

 

Hartelijke groet, Sanne

 

Reacties (4)

Sanne zei op wo, 03/17/2021 - 16:40

... nog even een knipsel van het relevante stuk, ik weet niet of het eerste document in een handig format staat. Hartelijke groet, Sanne

René van Weeren zei op wo, 03/17/2021 - 21:46

De voornaam is Arnt, de achternaam lijkt me Wallstijns, al lijkt er een verkortingsteken boven de ij te staan die ik niet kan verklaren.

Het huis te Brussel komt ter sprake in de bron achteraan de vierde regel na de inspringing vanaf de laatste drie woorden 'aen een huysi[]nge'

Sanne zei op do, 03/18/2021 - 08:24

Goedemorgen René, 

 

Heel erg bedankt weer voor het puzzelen!

 

"Arnt" had ik er nooit uit gehaald, maar nu ik die oefeningen op letters gemaakt heb, zie ik dat dat inderdaad een 't' moet zijn aan het einde. Het zal nog behoorlijk veel oefenen zijn voordat ik dit soort dingen enigszins kan lezen vrees ik..!

 

Een hele fijne dag, 

Groet, Sanne

René van Weeren zei op do, 03/18/2021 - 19:33

Dag Sanne,

Het duurde ook even voor ik m zag, vooral omdat de inkt in de hoofdletter A af en toe wat dunner is.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.