Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Akte Magadalena Duijcker Leiden 23-10-1637

Van de akte van Isabella Boijmer heb ik vorige week een goede transcriptie gekregen van Geert. Ik hoopte daardoor de akte van Isabella's moeder zelf te kunnen transcriberen. Helaas. De woorden waarbij mijn fantasie misschien wel een erg grote rol speelde, heb ik schuin geschreven. 

Heden den XXIII October @o 1637 compareert                         23 oktober 1637

voor mij Pr Dircxe van Leeuwen openbaere nots                        notaris Pieter Dircxz van Leeuwen

bij de provincialen Hove van Hollant opte nominatie                   in Leiden

van E.L. heeren van de gerechte deser stede

Leijden geadmitteert binnen der selver stede residerende          compareert

en voor de naebeschreven getuijgen, Joffrou Magdalena           Magdalena Duijcker, ongeveer 55 jaar

Duijcker nu out ontrent LV jaren weduwe wijlen de E. heer Antoney        oud, weduwe van Frederick

Fredric van Boymer woonachtich inde Hage                              van Boymer, wonend in Den Haag

de welke voor de

waerheijt verclaerde                                                                   Zij verklaarde dat zij ongeveer 2 jaar

dat nu gereeds omtrent twee jaren ...                                        geleden in haar logement in Leiden

inde juusten tijt sij comparante in haer logement                        jonker Willem van Steelant trof, die

inde Leye in selve camer                                                            haar vroeg of ze een dochter wilde

aldaer gevonden heeft joncker Willem van Steelant,                  uithuwelijken, waarop zij zei dat haar

die haer comparante aenst.. aff vraechde off sij ...                     dochter

een dochter wilde uijthijlicken ende dat sij comparante

hem joncker Steelant daerop seijde dat                                    

haer dochter

... jong genoech was                                                               

sij ... haer ...                                                                            Het is me volkomen onduidelijk wat

... ....                                                                                       Magdalena en Willem hier zeggen

daerbij voegende

ic en hebben noch gene .... ende hebben

met een rijcke luijs kinderen te bedriegen

mogen ... niet dat sij van rijcke luijden

kinderen bedrogen werden, waerop hij

joncker Steelant vraechde mach ic den

joffr Isabella ... ...

... sins ... op t hoochste dat sij ...

mochte voorcomen, waerop sij comparante seijde

ic sal t’ haer seggen gaende naer haer voors dochter                Magdalena ging naar haar dochter

toe om haer selve te seggen naer dat haer dochter daerop        om het te zeggen, waarop haar

dochter antwoordde

blad 2a

antwoorde , ic  en mach niet (met) bij hem gaen wat

soude icke doen

...

haer dochter

... ..ende

t voorn huijs

blijven sij

comparante ... ...

haer camer soude

joncker

Steelant ... te seggen waer op

joncker Steelant haer comparante ... ... ...                                 Ook begrijp ik niets van wat in dit

... bij haer comparante inde ... ...                                              gedeelte van de akte staat

... ... dat ic ... ... haren comparantes

dochter mochte ... wesen

voegen sij comparante ... ... ... ... uijt ...

... die daerop binnen in de ... ......

hr joncker Steelant ... ... ...

... ... ... seggen ic ...

van weerde (woorden) die ... ... ...

... ... ... crijght ... ...

... hij joncker van Steelant ... tijt aff

tot ... .... ... ...

... hebben sij comparante ... voornt ...

gedacht .. ... ... ...

... ... verclaert ... sulcx ...

node sijne ... te levenslangst ...

... ... van ten ... ...

in... als ... ... ... gedaen

verleden en gepasseert  binnen de stede Leyden

ten huijse mijns nots present Jan Bartholomeusz

de Wilde en W Simonsz van Vredenburg

als getuygen van goeden gelove

blad 2b

neffens mij notaris ten desen versogt ende gebeden

Madelena Duicker weduwe van capttein Boimer            er staat geen weduwe, maar wat dan wel?

Twelc wij attesteren

P. van Leeuwen,           ........

1637

J: de Wilde                   W: van Vredenburg

Reacties (1)

Gerry zei op ma, 10/27/2025 - 15:11

vervolg akte

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.