Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Akte koop huis 1585 door Jan Sijmensz den Binck te Leiden

Dit stuk ligt al lang te wachten op een transcriptie, het lukt mij niet. Wie, o wie wil hier in duiken en dit transcriberen. Gezien de linten onderaan het document is het vast een belangrijk stuk. Alvast heel hartelijk dank!  Ik hoop dat het iemand gaat lukken.

Reacties (3)

Geert Ouweneel zei op do, 07/18/2024 - 16:29

Deze akte is niet van 1585 maar van 1611.

 

Wij Pieter Gheritsz Deyman ende Angelis van Hoegeveen, schepenen in Leyden, oirconden dat voor ons gecomen sijn Geryt Symonsz /
voir hemzelven ende Willem Laurisz van der Veer, schuytvoerder, als geordonneerde voocht over Pieter, out 23, Jan 17 /
ende Gerritge ...jaeren al off daer omtrent, naergelaten weeskinderen van Symon Jansz den Binck, in zijn leven schipper, geteelt aen /
Neeltgen Waels van Medenblicx dochter, beyde zaliger, ende bekenden zij comparanten ende voor zo veel de voorsz. onmondigen aengaet met voor- /
gaende consent van die van den gerechte ende weesmeesteren deser steede, zulcx ons schepenen voorsz. es gebleecken, bij acte van een van dem 6e January /
1611 vercoft te hebben ende vercoften mits desen Geryt Jansz der Binck, mede schipper, de helfte van een huys ende erve /
staende ende gelegen binnen deser stede aen de noortzijde van den Ouden Rhijn, daervan de voorsz. Geryt Jansz Binck de wederhelfte /
zelffs toecomt, gelegen hebbende int geheel aen de een zijde ten oosten zeeckere slop stege dier ondergaen ende aen d'ander zijde /
t'huys ende erve van Cornelis Gerytsz van Oyen, lindewever, al zulcx t'voorsz. huys ende erve jegenwoordich getimmert ende /
gemaeckt staen, mitsgaders gebruyct ende bewoont wert mitte belastinge int geheel  van eenen gouden engelschen mente /
wezende vijfftalff engelschen off paeye ment haere waerde £ s'jaers mitten houder die jaerlicx betaelt wert aen heer /
Pauwels Claesz de Goede met twee guldens vierthien stuvers t'jaers, ende voorts mitte waringe van de oude waerbrieff daerop /
dese jegenwoordige getransfixeert ende deursteecken es, die zij comparanten de voorn.Geryt Jansz den Binck mits desen /
overgeven met alle t'recht ende aenslaghen vandien voor zo veel als datzelfde t'voorsz. vercofte halve huys ende erve aengaet, ten fyne /
bij hem daermede zal mogen werden gewonnen ende verloren gelijc off zij comparanten hetzelffs waeren ende beloven zij comparanten oock /
daerbeneffens ende zulcx met ende onder de voorsz. laste t'voorsz.vercofte halve huys ende erve te vrijen ende te waren van alle vorder /
commer ende opstal daermede t'zelve zedert date van de overgegevene waerbrieff belast ofte beswaert zoude mogen /
zijn, hieronder verbindende, te weten de voorn. Geryt Symonsz alle zijne eygen goeden ende de voorn. Willem Laurys ende /
alle der voorsz. onmondigen goederen, roerende, onroerende, jegenwoordige ende toecomende, egeen uutgesondert ende voorts zo bekenden zij com- paranten hen ter saecke van voorsz. vercoopinge al wel ende ten vollen vernoucht, voldaen ende betaelt te zijn, den lesten penning mitten /
eersten, te weten de voorn.Geryt Symonsz den Binck belangende zijne vierde paert van de vercofte helfte met een somme van twee /
hondert drie en tnegentigh guldens van 40 groten t'stuck twee stuvers ende vier penningen in gereden gelde ende de voorn. Willem Lau- /
rijsz met drie distincte custingbrieven ende voor elc van de drie onmondigen daervan yeder custingbrieff innehout eene /
somme van drie hondert ende vijffentseventich guldens, munte voorsz., ende elcx van dezelve te betalen staen vrijs gelts met twee ende /
tzestich gulden ende thien stuvers gereet ende voorts met zeven ende dertich guldens ende thien stuvers £ sjaers Meyedage anno 1612 /
t'eerste. In oirconden desen met onsen zegelen bevesticht opten zestienden Juny  des jaers sestienhondert /
ende elff.

René van Weeren zei op vr, 07/19/2024 - 01:37

Kleine aanvulling: volgens mij is de leeftijd van Gerritge XV = 15 jaar.

C. Veer zei op vr, 07/19/2024 - 10:42

Heel hartelijk dank voor de transcriptie. Ben ik heel blij mee. De titel heb ik denk ik per ongeluk van een ander stuk gehaald. Ga ik nog goed nakijken.

Knap stuk werk overigens en zo snel al beantwoord, nogmaals dank.

Deze familie ( moederskant) is heel intrigerend met alles wat ik in de oudheid voor de stamboom tegenkom. Heel veel documenten zitten er in Leiden, teveel om allemaal te transcriberen, helaas. De drukkerij Bink in Leiden zit ook ergens in de stamboom en ook heel veel arme mensen in de textielindustrie enz.

Ook dank voor de aanvulling.

met vriendelijke groet,

 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.