Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

akte HB Zuilichem d.d. 15-7-1567

Kan iemand wijs uit dit handschrift? Met name de eerste zes regels....

bij voorbaat dank!!

Reacties (3)

Dennis de Waart zei op ma, 03/24/2025 - 23:57

Berry, aangezien ik niet bekend in Zuilichem (namen) en ik me even moet inlezen in deze voor mij onbekende hand, staat er (ongeveer) het volgende:

Willemken weduwe Baltus van Goer. Scepenen Ot van Oenne? ende Ghijsbert Otten, tuijgen dat Willemken relicta vidua (hier staat 2x op een andere manier in Latijn: weduwe) Baldewinii de Goer  (van Goer) cum tutore electis (met haar gekozen voogd), heeft ghepresenteert Dirck Vinck in helen ende delen te voldoen, na te gaen ende voltrecken, sulcke coopcedule ende voirwaert na inhalt van dien, als in voirleden tijden is overdraghen ende ghepasseert tussen Dirck Vinck, borgher binnen Gorcum eens, ende Willemken weduwe voirscreven ander deels, beruerende sekere erfcoop met sijne conditien van dordalven merghen lants inden ghericht van Brakel ghelegen, wijder inhalt der ghedachter coopcedule doorh..?? Ghijsbert Jacops soen, Scoltus (schout) to Brakel ende Baijen Ghijsbertssen cum aliis (met anderen) ghededingt/xt ende ghemiddelt, ende dat in alle ghestalt, so dat na lantrecht ende vermoghens de voirgheruerte coopcedule behoiren sal. Eijsschende aloock de ghemelte weduwe batalinge ende voldoeninge vermoghens de coopcedule ende verdrach  voirscreven. Actum anno XV C LXVII (1567), den XVI (16) en Julij. 

Berry van Osch zei op di, 03/25/2025 - 10:04

Dennis en René, veel dank voor jullie inspanning..!

vriendelijke groet, Berry

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.