Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

akte 1604 door de weduwe Gielis Aert Willem Cortsmits

Wie zou er willen helpen deze akte te transcriberen?

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=0-1&index=4&i…

Alvast bedankt voor de medewerking

Reacties (9)

Gommer zei op ma, 05/19/2025 - 16:24

een begin gemaakt wie wil/kan mij helpen te verbeteren of aan te vullen?

Kennelijk sij……..gelijck.. dat al soo

Gielis soene wijlen Aerts soene Willems genoempt

Cortsmits erfelijck verkocht hadden …..  …..

Van …..  …..…. tot ………. ………..

Aleijt …….. wijlen Jans van Berckel ………….

…………………………………………………………………………….

Dennis de Waart zei op ma, 05/19/2025 - 17:35

Hoi Gommer,

Ik was al aan een transcriptie begonnen met de eerste pagina voor je, maar ik zag dat er nog anderhalve pagina achteraan komt. Dat is nu een beetje veel en heb daar nu geen tijd voor. Als iermand anders het nog niet voor je gedaan heeft dan, zal ik er in het weekend naar kijken voor je. 

Groetjes en fijne dag. 

Gommer zei op ma, 05/19/2025 - 17:41

heel graag Dennis, dank je wel

Dennis de Waart zei op ma, 05/19/2025 - 22:25

Ik had de eerste bladzijde al voor je gedaan en heb nog even een vrij uurtje, ik zie wel hoe ver ik kom. De eerste bladzijde volgt hieronder:

Post bavonis anno zestien hondert vier.

Kennelijck sij eenen ijegelijcken Dat alsoe Gielis soene wijlen Aerts soene Willems genoempt: Cortsmith, erffelijc verkocht hadde Heeren Aernden van Asperen, priester, tot behoeff van Joffrouwe Aleijt weduwe wijlen Jans van Berckel, eenen Jaerlijcken ende erffelijcken chijns van vier Carolus gulden 't siaers, te betaelen alle Jaer erffelijck op onser vrouwen lichtmis Dach van ende vuijt: eenen stucxken lant, ander halff loepensaet lants oft daer omtrent groot sijnde, gelegen Inde prochie van Soemeren, tussen erfenisse Henrick Cortsmits aen 'D een sijde, ende erffenisse Aerts soene Peter Maessone aen 'D ander sijde, streckende van den waterlaet opten kerckwech, alnoch vuijt een stucxken lants, een loepensaet lants groot sijnde, gelegen Inde voerscreeven parochie aenden Moelendijck, tusschen erffenisse Aerts Deenen aen 'D een sijde ende tussen erffenisse Aerts van Campen 'D ander sijde, streckende vanden Muelenwech op eenen anderen wech genoempt: "den hoegen wech", Item vuijt een stucxken beempts vier loepen saet lants ende vijffthien roeijen groot sijnde, gelegen aldaer tusschen erffenisse Lenart haengreeffs 'D een sijde, ende tussen erffenisse Jans Dierick Kievits 'D ander sijde, streckende vande gemeijn straet op 't water genoempt: "Die Aa", ende alnoch vuijt een stucxken lants een loepensaet groot sijnde, tussen erffenisse Der erffgenaemen Anthonis Wouterssen 

Gommer zei op ma, 05/19/2025 - 23:13

geweldig alvast!

Dennis de Waart zei op ma, 05/19/2025 - 23:43

Al lezende was het toch nog sneller gedaan dan gedacht. Ik ben niet bekend met namen in het Someren uit die tijd (ik vind het een beetje een aparte alias, maar misschien zegt jou het meer) maar Dierick was anders: "Homps" genoemd, dat staat er als je alle letters vergelijkt, hoewel je bij vlug lezen "Kemps" zou kunnen zien, dat aannemelijker is, maar er niet staat. 

Tweede pagina:

'D een sijde ende tusschen erffenisse Jans happen d' ander sijde, streckende van erffenisse Jans vander Straeten op erffenisse Henrick Cortsmits, prout in litteris vander Daete Den dorden Dach der Maent van februario anno vijftien hondert eenende veertich (1542). Soe Is gestaen voor Schepenen ondergescreeven: Joestken Naegelaten weduwe wijlen Dierick Cortsmits alias Homps, als leste herbrengersse vanden voerscreeven chijns, Cum tutore, ende heeft geleden ende bekendt, kent ende beleijdt midts Desen, Dat sij 'D onderpanden voergenoempt voerden voerscreeven chijns geraliseert ende verhijpoteceert staende, niet en kendt oft weet te bewijsen ofte Designeren, maer dat sij De selven chijns altijt gegeven ende betaelt heeft gehadt, ende schuldich Is te gheven ende te betaelen aenden provisoeren vanden Gasthuijse genoempt: "Berckels gasthuijs", gestaen hebbende Inde Raemen ende nu staende Inde hinthamer straet tegen over 'T convent vande fraters, vuijt: huijs, hoff, ende erffenisse Dijen aenliggende, vier loepensaet lants omtrent groot sijnde, gelegen Inde voerscreeven parochie van Soemeren aende Spuel huevel, tusschen erffenisse Peter shaesen aen 'D een sijde ende tussen erffenisse Cornelis gheven aen 'D ander sijde, streckende vanden kerckwech opte keijsers straet. Welck voerscreeven huijs, hoff, ende erffenisse De voerscreeven Joestken vanden voerscreeven Diericken Cortsmits, haeren man zaliger, behoudden heeft, ende een genoempt: Marcelis Anthonissoen, haeren swagere, (meestal bedoelen ze daarmee: schoonzoon en niet zwager in de huidige betekenis), alsnu In sijn 

Dennis de Waart zei op ma, 05/19/2025 - 23:54

Derde bladzijde:

gebruijck Is hebbende, ende Dat sij Joestken voerscreeven vuijt den voerscreeven vier loepensaeten lants voerscreeven anders egheen Renthen, chijnsen ofte pachten en Is vergeldende, vuijtgenoemen Die voerscreeven chijns van vier Carolus gulden 't siaers. Gelovende de voerscreeven Joestken super omnia et habenda, Ratam servare. Testes Thulden et Balen. Datum 4 Octobris anno zestien hondert vier. 

Ik hoop dat je er wat mee kunt. En ik kan iets anders gaan doen in het weekend. ;-)

Veel plezier met het onderzoek. 

Gommer zei op di, 05/20/2025 - 08:16

Heel erg bedankt Dennis, ik ben er blij mee.

Egbert zei op zo, 06/01/2025 - 00:01

Hompis is een in Someren in de 17e en 18e eeuw vaker voorkomende naam, voornamelijk in gebruik als alias van de familie Loomans.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.