Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Akte 1582 > hertrouwde weduwe in Herpen ?

Met mijn beperkte kennis van het oud schrift heb ik toch een poging gewaagd om de bijgevoegde tekst een beetje te ontleden en te duiden. Ik twijfel echter zeer sterk of dat wat ik denk te lezen er ook in werkelijkheid staat.

Zit ik op het goede spoor of ben ik een dwaalpad ingeslagen...

 

- Heijlken dochter Jan Bottermans, is weduwe van Jan(s) van Lit.

- Zij is hertrouwd (?) met Zeger Peters ('cum tutore'...).

- En lijkt er sprake te zijn van een ander familielid (wellicht een zoon?) Huyberden van Lith.

- Verder meen ik te kunnen lezen, dat er iets geregeld wordt ten aanzien van een huis.

- En meen ik in de letterbrei te kunnen ontwaren dat e.e.a. zich in de 'parochie van Herpen' afspeelt?

Reacties (3)

herman zei op za, 07/17/2021 - 18:01

Op enkele woordjes na:

Schepenen inne sHertogenbosch doen condt eenygelick dat huijden dato van desen voor ons in propere persoon gecompareert is Heijlken dochter Jans Bottermans, nagelaten weduwe Jans van Lit en nu wittige huijsvrouw Zegers Peterssoen cum tutore, en heeft deselvenmits desen geconstitueert ende wettelick mechtich gemaeckt den voirschreven Zegers haren man present? in haren wettige saecken geven en verlenen, den selven vrij ,volcomen onwederroepelijk macht auctoriteit en special bevel, omme ......... vrij, haren constituanten en hare kijnde bij de voorschreven Janne van Lit ende van hennentwegen te vesten ende op te dragen voer heer, hoff ,gerichte of wethouderen daer tselve van node wesen en behoren sal tot behoeff van Hubert Janssoen van Lit, een stuck lant genaemt den Helbeempt/ Gelbeempt? gelegen onder de prochie van Herpen in de lande van Ravenstein. De voorschreven Janne van Lit haeren overleden man darinne te gueden ende erven , ende haer constituant te ontgoeden en onterven.Gaan te  s ....len   ende wettelick offe te geven, alle                                        

Geert Ouweneel zei op za, 07/17/2021 - 21:18

 

halverwege:  auctoriteyt ende special bvel omme in den name van

laatste regel: wittelijck gifte te geven

Maurice Roefs zei op za, 07/17/2021 - 21:33

Dank voor beide reacties. Ik zit kennelijk op een goed spoor. Ben intussen verder in het Bosch protocol aan het neuzen...

 

Nogmaals mijn heel hartelijke dank!

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.