Wie kan mij helpen om deze handgeschreven tekst rondom Gherit Everaerts en Jan de Bastaard van de Daasdonk letterlijk te ontcijferen?
Regesttekst van nr. 239 (10 december 1417) uit Toegang 2095 van het BHIC. Het origineel betreft charter nr. 183, maar een afschrift is te vinden in Cartularium A, folio 80. Zou iemand de volledige handgeschreven tekst hiervan kunnen opduiken en ontcijferen? Ik ben enorm benieuwd naar de exacte percelen rondom Gherit Everaerts!"
Wij Peter Smit ende Lambrecht Romboutssoen van Eysel, scepenen in Ghyn-
neken, oirconden dat voir ons quam Anthonis Block, kende ende lide dat
hij den godshuyse van Sinte Kathelinen Dale bij Breda bewijst heeft, ende
bewijst met desen brieve, een sester rogs t'sjaers erfpachts, dewelc hij
joffrouw Margrieten, sijnre dochter, wilen nonnen in den voirsz. godshuyse,
dair sij gebraven leeght, schuldich was te bewijsen, in rechter deylingen
ende scheydingen van dode joffrouw Altien, huerre moeder, op alsulken
pachtdach te heffen uut alsulken onderpande tot alsulker stad geleyde
met sulker waernissen ende voort in alle derselver vorwaerden ende
manieren als den brieff inhoudt ende begerijpt, dair desen brieff met on-
sen zegelen bezegelt doirgesteken is. In oriconden desen brieve met
onsen zegelen bezegelt int jair ons Heren dusent vierhondert een
ende dertich thien dage in Ooftmaent.
Ontzettend bedankt Geert! Geweldig! Op de overzichtsscan van het archief (Foto 1) zie je dat deze brief door een groter, breder perkament heen is gestoken. Zou je a.u.b. nog een poging willen wagen op dat achterste, brede perkament uit 1417? Dit is het document (regest nr. 239) waarin Jan de Bastaard van de Daasdonk de pacht overneemt op het land dat grenst aan Gherit Everaerts [4.1]! Ik ben ontzettend benieuwd naar de volledige transcriptie hiervan!
De scan die je gisteren om 21:02 aanleverde, heb ik al gedaan.
Misschien de verkeerde scan gestuurd?
Scherp gezien, Geert, excuses! Nu snap ik het pas. Op de eerdere foto's lag die brief uit 1431 er inderdaad nog overheen [4.1]. Ik heb nu de juiste scan gevonden: Foto 3 [4.1]! Hierop heeft de fotograaf in het archief het voorste briefje volledig naar boven geklapt [4.1]. Het onderste, brede perkament is nu helemaal vrij en leesbaar. Dit is de oer-akte uit 10 december 1417 (Regest 239) waarin Jan de Bastaard van de Daasdonk de pacht overneemt en waar de naam Gherit Everaerts in moet staan [4.1]. Zou je een poging willen wagen op dít document? Alvast enorm bedankt voor je fantastische hulp!
2095 Norbertinessenpriorij Sint-Catharinadal, 1271-1900
Inleiding
Regesten
239
1417 december 10
Int jaer ons Heeren M. vierhondert ende zoeventhien, thien daghe in December.
Voor Lambrecht die Jonghe en Rombout van Eysele, schepenen in Ginneken, erkent Jan die Bastaert vander Daesdonck gepacht te hebben van Anthonis Bloc een land van 8 loopzaad gelegen tusschen Gherit Everaerts en de kinderen Claes Henrixzoon, 1 sester rogge erfpacht.
NB:
Origineel : Karters, nr. 183, op 6-20 cM., met nog een der 2 zegels in bruin was op dubbele strook.
Op rugzijde : Ant. Bloc. Datum per W. Oesterzele (XVe e.).
Afschrift : Cart. A, fol. 80 ; cart. B, fol. 133 vso ; cart. C, fol. 79.
Zie ook:
Toegang 2095, Inv.nr. C183-C184
Wij Lambrecht die Jonghe ende Rombout van Eysele, scepenen in Ghynneken, oirconden dat
voer ons quam Jan die Bastaert van der Daesdonc, ende lide dat hij ghenomen hadde tote
enen gerechten erve neghen rijchoevins bloc een stuc lants, houdende acht loepensaet,
luttel min oft meer, gheleghen neven Gherrit Everaerts erve op d'een side, ende Claes Hein-
ricxsoens kinder erve op d'ander side, om een sester rogs t'sjaers erfpacht, goet ende cust-
ber, te leveren erflic ende alle jaer opten onderpant metter maten van Breda op Onser
Vrouwendach Lichtmisse, te vrien ende te waren, dit erve voirsz. metten erfpacht voirsz. ende
met rechten heeren chijnse. In oircond desen brieve met onsen seghelen beseghelt int jaer
ons Heren vierhondert ende zoeventhien, thien daghe in December.
Henne Korstiaens
Sinte Kathelinen Dale ut
Thonis Bloc een sester rog.
Dit schijnt te wesen
1e sester uutgaende opt
groet t'Ulvenhaut genaemt
Die Croone, mits dit eertijts
achtervolgersdie manuael
henne oft Jan Corstiaens
uutgereyckt heeft.
Ontzettend bedankt. Volgens mij heb ik hier de eerste sporen van de naam van de hoeve. Mega!
Angélique Claasen
zei op dinsdag 1 september 2026 - 17:01