Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

31 mei 1737 - 1

 

Op 31 mei 1737 stelden mijn voorouders Joris Geesteranus en Elisabeth Everina van der Hout een akte op met huwelijkse voorwaarden (4 pagina’s).

Ik kan van de eerste helft een groot deel lezen, maar hier en daar een paar woorden niet. In de tweede helft wordt het lastiger. Onderstaand hoever ik gekomen ben.

Kan iemand de tekst compleet maken?

Alvast dank!

Groeten,

Anneloes

= =

Op huijden den 31 Meij 1737 compareerden voor mij Cornelis de Man, notaris bij den hove van Holland geadmitteert binnen de stad Delft residerende, ter presentie van de naarbenoemde getuijgen:

 

De heer Joris Geesteranus, meede notaris & procureur voor den Ed. Agtb. Geregte desen stad, bruijdegom ter eene; ende juffrouw Elisabeth Everina van der Hout bruijt ter andere zijde woonende beijde de comporanten binnen deeze stad ende mij Notaris bekent.

 

De welke verclaarden voornemens te zijn met den anderen te treeden in den Egtsstaat, dog dat voor beiden van den ten alvoorens ’t Zelve huwelijk te voltrekken goed gedagt hadden en verdragen (?) waren als doen bij deesen op de navolgende ????

 

Namenlijk dat deselve tot ??? van dit haar aanstaende huwelijk sullen is en aanbrengen alle ende zodanige goederen als zij lieden respectivelijk althans sijn hebben en bestaande en ??? wedersijden staten ende ?? zullen werden gemaect en getekent en welke van zodanigen magt en effect sullen zijn, alsoff in deesen van woord tot woord waren geinsereerd.

 

Zijn voorts bedongen dat tussen de voorsr ?? toecomende egtgeniten geen gemeenschap van haar resp. aangebragte goede sal plaats hebben. Nog ook van winst & verloes staande huwelijk te vallen gelijk ook niet van erfenissen, ?? ??, andersints die den anderen in deze ? mogte op? ende aanbesten> als sullende alle de voor? winsten en verliesen komen ten baten en lasten van de bruijdegom alleen.

 

Vervolgens zal den een voor den anders schulden voor dat van huwelijk gemaect, niet aansprekelijk  ??? executabel sijn.

 

Wijders is geconditioneer dat op ‘t ?? van deesen huwelijke aan d’ sijde van den ?? gestorvene sullen gaan alle zodanig van kleederen van zijde, wolle, linnen en andere stoffen, ?????????? en tot Cieraed van de ?? gestorvene gedient te hebben en die ??? ??????????????

??????????? 

De rest kan ik amper lezen.

 

 

Aldus verleden binnen Delft ten huijze van de juffrouw bruijdt ter presentie van monsieur Johannes van Leeuwen en Simon Donkers als getuijgen.

Reacties (1)

René van Weeren zei op ma, 02/14/2022 - 20:44

Op huijden den 31 Meij 1737 compareerden voor mij Cornelis de Man, notaris bij den hove van Holland geadmitteert binnen de stad Delft residerende, ter presentie van de naarbenoemde getuijgen:


D' heer Joris Geesteranus, meede notaris & procureur voor den Ed. Agtb. Geregte deser stad, bruijdegom ter eenre; ende juffrouw Elisabeth Everina van der Hout bruijt ter andere zijde woonende beijde de comporanten binnen deeze stad ende mij Notaris bekent.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.