Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1705 Notary Record from Haarlem

Kan iemand deze pagina vertalen uit notariële archieven voor testament van Dirck Eytsma? Dirck is een voorouder van mij en ik weet niet of hij getrouwd was of kinderen had. Bedankt

 

Reacties (8)

Geert Ouweneel zei op do, 10/24/2019 - 19:29

Mijn transcriptie is als volgt:

HAARLEM  1705
Sr. Dicrk Eytsma, woonende op het Cleyn Heylich Lant binnen dese stadt, mij notaris bekent, sieckelijck op 't rustbed leggende, dogh sijn verstant wel machtich ende gebruyckende, soo 't uytterlijck bleeck, dewelcke in overdenckinge van de seeckerheyt des doots, ende de onvoorsienige tijt vandien, verclaerde geresolveert te sijn omme van sijne tijdelijcke goederen bij testamente te disponeren, doende sulcx terwijle hij daertoe nogh tijt ende gelegentheyt hadde, in voegen ende maneiren hier nae volgende.
In den eersten verclaerde hij testateur nae Christelijcke recommandatie van ziel en lichaem gerevoceert ende te niete gedaen te hebben alle soodanige testamenten, codicillen off eenige andere dispositien van laeste willens als hij testateur voor dato deser eenighsints heeft verleden off gepasseert.
Ende daermede komende ter dispositie, soo verclaerde hij testateur te maken ende te bespreecken aen sijn suster juffr. Wilhelmina Eysman, weduwe van Reynier vant Wout, het usufruct ende vruchtgebruyck van alle sijne goederen, soo roerende als onroerende, egeen uytgesondert die hij testateur stervende eenighsints metter doot ontruymen ende naerlaten sal ende dat haer leven langh gedurende ende in den eygendom van alle de voorschreven sijne naer te laten goederen.

Dwight Cook zei op ma, 10/28/2019 - 17:07

Bedankt voor uw vertaling. Staat in het notarisverslag dat Dirck Eytsma ziek is of een ongeluk heeft gehad? Drinkt hij thee als remedie? Wordt er ook gezegd dat Dirck al zijn goederen aan zijn zuster Wilhelmina overlaat? Bedankt voor je hulp

geert Ouweneel zei op ma, 10/28/2019 - 18:42

Om je vragen te kunnne beantwoorden moet ik meer tekst hebben dan de pagina die je hebt meegestuurd.

beheerder Luud de Brouwer zei op di, 10/29/2019 - 08:58

Dirck ligt ziek op bed als hij dit testament maakt en hij laat zijn goederen na aan zijn zus. Dat zal betekenen dat hij geen vrouw en kinderen heeft.

Michel Oosterbosch zei op do, 10/31/2019 - 21:40

Kleine aanvulling: zijn zuster krijgt het levenslang vruchtgebruik van heel de nalatenschap, en dat wijst er inderdaad op dat hij geen vrouw of kinderen heeft. Met "Ende in den eygendom ..." begint echter een nieuwe zin/clausule, waarin bepaald wordt 1) wat hij beschikt aangaande de naakte eigendom van zijn goederen, en 2) allicht ook wat er na de dood van zijn zuster zal gebeuren: ik durf te gokken dat dan degenen die tijdens haar leven de naakte eigendom hebben, dan de volle eigendom zullen krijgen. Daarbij kunnen noch bepalingen zijn over wat zijn zuster al dan niet met die goederen mag doen. Zoals Geert al schreef is het vervolg dus wel degelijk van belang.

Michel Oosterbosch zei op do, 10/31/2019 - 21:41

Uiteraard één dan te veel, en noch is nog.

dwight cook zei op di, 11/05/2019 - 18:40

Bedankt voor uw vertalingen. Zoals door een van jullie gesuggereerd, stuur ik het laatste deel van het notarisrecord voor Dirck Eysma. Hij was een van de oprichters van Collegium Medicum uit Haarlem in 1692.

dwight cook zei op di, 11/05/2019 - 18:45

Hier is de laatste pagina. Bedankt.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.