Beste lezer,
Ik ben op zoek naar de vader van Antonia Antonissen Ossenblock, Anthonis Ossenblock dus (getr.met Josijntje Domes Coninx). De speurtocht gaat niet zo gemakkelijk, maar ik denk dat ik een akte gevonden heb die kan helpen. Ik kan de tekst echter niet lezen.. Is er iemand die hier wel wat van kan maken?
Mocht het zo zijn dat hij enkel als notarisgetuige optreedt, dan is het verloren moeite..
De locatie van de akte is hier:
https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/d…
De eerste pagina van de akte is aangehecht, de tekst begint onderaan. De overige twee pagina's volgen nog.
Hartelijke groet, Sanne
Dag Sanne,
Anthonis Joossen Ossenblock is in deze akte geen getuige. Het gaat om een schuldbekentenis van Tonus Pierssen Coevoets (de 'tweede comparant') aan Sebastiaen Elias (die ook het weeskind van zijn zoon vertegenwoordigt en zich ook 'sterk maakt' voor Thomas Crillaerts, maar hoe dat zit weet ik niet precies, de 'eerste comparant'). Tonus (in de beschrijving van de akte staat Thomas, maar dat lees ik hier niet) huurt als ik me niet vergis een stuk land in Etten, met daarop in elk geval een schuur waarin nog koren en stro is opgeslagen.
Is Anthonis een vorige huurder? Is hij mede-huurder? Ik vind het nogal verwarrend. Er staat:
ende is met dese accoorde oock aff ende cesserende ('stopt', dus)
alle verdere huere van de voors. tweede
comparant, sulx de huere bij de eerste
comparant onlangs aengegaen ende gemaeckt
met Anthonis Joossen Ossenblock, sal hebben
haer volcomen effect ende voortganck, daer
inne den tweede comparant hem Ossenblock
int minste geen belet{..} off verhinderinge
sal doen, directelick ofte indirectelick {...}.
Misschien heeft Tonus al eerder land gehuurd bij Sebastiaen en is die huurovereenkomst hiermee nu dus voorbij. Waarom dat dan eventueel van invloed zou kunnen zijn op de huurovereenkomst tussen Anthonis en Sebastiaen of waarom Tonus daar iets tegenin zou willen brengen, begrijp ik niet goed.
Ik hoop maar dat je hier iets mee kan. Succes!
Sanne
zei op vrijdag 18 oktober 2024 - 13:24