Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1669 akte Breda

Beste lezer, 

Ik ben op zoek naar de vader van Antonia Antonissen Ossenblock, Anthonis Ossenblock dus (getr.met Josijntje Domes Coninx). De speurtocht gaat niet zo gemakkelijk, maar ik  denk dat ik een akte gevonden heb die kan helpen. Ik kan de tekst echter niet lezen.. Is er iemand die hier wel wat van kan maken?

Mocht het zo zijn dat hij enkel als notarisgetuige optreedt, dan is het verloren moeite..

De locatie van de akte is hier: 

https://stadsarchief.breda.nl/collectie/archief/genealogische-bronnen/d…

De eerste pagina van de akte is aangehecht, de tekst begint onderaan. De overige twee pagina's volgen nog. 

Hartelijke groet, Sanne

Reacties (4)

Sanne zei op vr, 10/18/2024 - 13:34

De tweede pagina, onderaan de naam Ossenblock tweemaal ..

Sanne zei op vr, 10/18/2024 - 13:34

... en de laatste pagina..

Jan Hadders zei op di, 10/22/2024 - 13:10

Dag Sanne,

Anthonis Joossen Ossenblock is in deze akte geen getuige. Het gaat om een schuldbekentenis van Tonus Pierssen Coevoets (de 'tweede comparant') aan Sebastiaen Elias (die ook het weeskind van zijn zoon vertegenwoordigt en zich ook 'sterk maakt' voor Thomas Crillaerts, maar hoe dat zit weet ik niet precies, de 'eerste comparant'). Tonus (in de beschrijving van de akte staat Thomas, maar dat lees ik hier niet) huurt als ik me niet vergis een stuk land in Etten, met daarop in elk geval een schuur waarin nog koren en stro is opgeslagen. 

Is Anthonis een vorige huurder? Is hij mede-huurder? Ik vind het nogal verwarrend. Er staat:

ende is met dese accoorde oock aff ende cesserende ('stopt', dus) 

alle verdere huere van de voors. tweede

comparant, sulx de huere bij de eerste

comparant onlangs aengegaen ende gemaeckt

met Anthonis Joossen Ossenblock, sal hebben

haer volcomen effect ende voortganck, daer

inne den tweede comparant hem Ossenblock

int minste geen belet{..} off verhinderinge

sal doen, directelick ofte indirectelick {...}.

Misschien heeft Tonus al eerder land gehuurd bij Sebastiaen en is die huurovereenkomst hiermee nu dus voorbij. Waarom dat dan eventueel van invloed zou kunnen zijn op de huurovereenkomst tussen Anthonis en Sebastiaen of waarom Tonus daar iets tegenin zou willen brengen, begrijp ik niet goed.

Ik hoop maar dat je hier iets mee kan. Succes!

Sanne zei op vr, 10/25/2024 - 08:43
Goedemorgen meneer Hadders, beste Jan, Het was even een drukke week op kantoor..! Ik lees de reactie nu, wat een bijzonder stuk. Voor mij sowieso heel interessant. Ontzettend bedankt voor alle moeite en een heel fijn weekend gewenst! Hartelijke groet, Sanne

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.