Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1628 - drankprobleem

Attestatie Janneken Pieters & Jacob Jansz & Gerrit Bastiaensz & Aeltien Hendricx & Jan Harmensz & Anneken Harmens & Lijntien Lamberts & Carsten Carstensz on May 17, 1628 » Open Archives

Ik zou graag zien of er een link is tussen Gerrit Bastiaensz en Lijntien Lamberts. Is Gerrit's beroep gegeven?

Alvast bedankt

Mvg Timon

Reacties (6)

René van Weeren zei op di, 02/18/2025 - 14:08

Timon,  

Gerrit Bastiaenss en Lijntien Lamberts waren echtgenoten. Uit de attestatie blijkt dat dit  huwelijk niet zonder problemen was.

Op verzoek van Gerrit, bierdrager van beroep, verklaarden Janneken Pieters, echtgenote van Jacob Janss, oud ca. 32 jaar, Aeltien Hendricx, echtgenote van Carsten Cartenss, ca. 30 jaar, en Anneken Harmens, echtgenote van caffawerker Jan Harmenss, ca. 25 jaar dat Gerrits echtgenote Lijntien Lamberts continu in staat van dronkenschap verkeerde, haar huishouden verwaarloosde en zwalkte over de straten, daarbij voorbijgangers aanklampend om haar geld te lenen. Ook ging zij vaak  aan de deuren van haar buren langs om geld te vragen, maar nam zij daarbij ook stieken mantels  en huiken (hoofdkappen) van de buren mee om die vervolgens aan  uitdraagsters te verkopen; het geld dat ze voor deze spullen ontving werd aan drank opgemaakt. Ook zwierven de kinderen volgens de getuigen zonder toezicht op straat.

De laatste getuige, die tevens naast het echtpaar woonde, vermeldde bovendien dat Lijntien opeens 5 tot 6 weken spoorloos was en haar man en kinderen alleen achterliet.

Timon zei op di, 02/18/2025 - 14:14

Dat klinkt niet best! Worden de kinderen of het woonadres ook vermeld? 

Bedankt

Timon

René van Weeren zei op di, 02/18/2025 - 14:38

Er wordt alleen vermeld dat er drie kinderen zijn, maar zonder namen of leeftijden. Ook is geen  adres vermeld, al is bekend dat veel bierdragers tegenover de Oude Kerk woonden en werkten, waar de bierschuiten werden gelost (de Bierkade of Bierkaaij). Ter informatie: het tillen van de vaten bier kostte veel kracht en bierdragers stonden destijds bekend als behoorlijk sterke mannen waartegen je een gevecht niet of nauwelijks kon winnen - hierin ligt de oorsprong van het spreekwoord 'vechten tegen de bierkaai' oftewel een niet te winnen strijd aangaan.

Timon zei op di, 02/18/2025 - 16:24

Ik vraag me af of dit dezelfde Gerrit Bastiaensz en Lijntje lambers zijn als mijn voorouders. 'Mijn' Gerrit was bakker:

Notice of marriage Gerrit van Solingen & Lijntje Lamberts on April 15, 1617 » Open Archives

Den 15en aprilis 1612
Compareerden als vooren Gerrit van Solinghen, van Dordrecht, backer,
oud 22 jaren, dewelcke opgeleght is sijns vaders consent voor
2e gebod in te brengen*, wonende in de Nieustraet**, ende Lijntjen
Lamberts, oud 18 jaren,*** geassisteert mit Lambert Jans, hare
vader, wonende op de Nieuwesijds Afterburchwal.

Ik heb de buren van dronken Lijntien gevonden; staat hier een adress in?

Notice of marriage Carsten Carstenss & Aaltje Heijndrix on December 23, 1623 » Open Archives

Mvg Timon

René van Weeren zei op di, 02/18/2025 - 20:19

Dag Timon,

De buren wonen respectievelijk in de Leliedwarsstraat (Carsten) en op de Bloemgracht (Aaltje). Zonder verder hard bewijs is het inderdaad lastig aan te tonen dat het dezelfde personen zijn als je voorouders, met name omdat hun namen en patroniemen relatief vaak voorkomen.

René van Weeren zei op wo, 02/19/2025 - 10:32

Dag Timon,

Ik realiseerde me dat de buren niet Carsten en Aaltje waren, maar de laatstgenoemde in de akte: Anna Harmens, de echtgenote van caffawerker Jan Harmens. Het enige koppel dat ik in die periode als aanstaand bruidspaar vind, zijn Jan Harmansen, droogscheerder, en Anna Harmans, die op 31 juli 1621 in ondertrouw gingen en blijkens de aantekening bij hun ondertrouw op 21 augustus 1621 te Diemen trouwden voor de Nederduits-Gereformeerde Kerk, waarbij het huwelijk aldaar gesloten werd door predikant Petrus Montanus. Beiden woonden volgens de ondretrouwinschrijving op het Raampad. Er waren in de loop van de historie diverse paden met die naam, genoemd naar de houten constructies waarop gewassen en/of geverfde wollen stukken te drogen werden gehangen ('ramen'). Een van deze straten lag net buiten de Sint-Anthonispoort, het huidige Waaggebouw op de Nieuwmarkt, en dus vlakbij de Delftse Bierkaai (tegenover de Oude Kerk), waar de bierschuiten gelost werden.

Het bewijs is niet waterdicht, maar het zou goed kunnen dat de Anna Harmens vermeld als getuige en buurvrouw in de akte de vrouw in de gemelde ondertrouwinschrijving is (https://archief.amsterdam/indexen/deeds/ce1aae77-521e-41bb-a1e2-9870a9e…).

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.