Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1609; Bastiaen Gerritsz - Hijzelf of kind?

Zou iemand mij kunnen helpen met bovenstaande?

bedankt, Timon

Reacties (3)

Geert Ouweneel zei op wo, 02/19/2025 - 14:44

Mari Joosten op Appelmans padt een kint
Bastiaen Gerritszoon opt Spaans leger een ouwe doot
Aeltien Gerrits opt Lijnbaens padt
Jan Corneliszoon op de Haerlemer dijck een kint
Jasper Hetteszoon in de Haerlemer straet een kint
Jan Fockesz op de Wanke? een kint

Timon zei op wo, 02/19/2025 - 16:41

Bedankt Geert, Ik neem aan dat het 'Spaanse Leger' een locatie is en een 'ouwe doot' zijn eigen dood beschrijft? of dat van een kind ouder dan x jaar?

René van Weeren zei op wo, 02/19/2025 - 20:18

Dag Timon,

Ik heb even een groter deel bekeken op de website van het Stadsarchief Amsterdam, zie https://archief.amsterdam/indexen/deeds/ba7bab1c-512e-43da-adaf-e49a81f…;

Uit het bredere beeld blijkt de betekenis van 'een ouwe doot'. In de meeste gevallen wisten de administrateurs van het kerkhof kennelijk de leeftijd van de overledene niet en maakten ze enkel onderscheid tussen kinderen ('een kint') en volwassenen ('een ouwe doot'). In enkele gevallen was wel de leeftijd bekend en werd die achter de naam van de overledene vermeld. Dat geldt bijvoorbeeld voor Aeltien Gerrits uit jouw fragment: rechts van het stuk dat jij hebt geselecteerd staat dat zij '62  jaer' was bij haar overlijden.

Het Spaens Leger was inderdaad een locatie: een overzicht van het Stadsarchief Amsterdam van verdwenen straten beschrijft de locatie als '[een] pad ten zuiden van de Brouwersgracht tegenover
Herenmarkt, ongeveer van Roomolenstraat naar Jordaan. Daar zou het pad later Anjelierstraat of Anjelierdwarsstraat geworden zijn Andere naam: Kosterwaert'. Zie hiervoor onder meer p. 103 van https://archief.amsterdam/images/uitleg-onderzoek/HA_VervallenStraatnam…

Een aanvulling op Geerts transcriptie: de locatie van de laatste vermelding betreft 'op de Wael' (tegenwoordig: Oude Waal).

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.