Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1585 Zaltbommel

Kan iemand mij helpen met de transriptie van deze tekst?

Reacties (9)

herman zei op do, 07/22/2021 - 20:56

Met de nodige vraagtekens:

scepenen Turc Waell que burghemeesteren recomparant d’opidanum Jan van Lit Janssen van Driell actum 26 decembris 86 stilo Bommelem?

An zei op vr, 07/23/2021 - 19:24

Tim,

 

kun je de link naar deze akte geven of een hele bladzijde uploaden.

Dit is nogal moeilijk te ontcijferen en meer tekst helpt dan

 

m vr gr

An

An zei op vr, 07/23/2021 - 22:41

Hi Tim,

 

nu is het een stuk duidelijker. De schepenen zijn Ghiere en Waell. Wat er voor burgemeester staat ben ik nog niet uit. Dan receperunt (= hebben ontvangen). d' opidanus ( burger / poorter). Morgen kijk ik even verder, als er tenminste niemand mij voor is

 

m vr gr

 

An

An zei op za, 07/24/2021 - 10:18

Hi Tim,

 

Dit keer vollediger:

 

Scepenen Ghiere (en) Waell (?) burghemeesteren receperunt d opidanum Jan van Lith (en) Jans van Driell, Actum 26 decembris 86 stilo Bomelensis???

 

De schepenen Ghiere en Waell (?) burgemeesters hebben ontvangen van de burgers / poorters Jan de Lith en Jans van Driell op 26 december 86 Bomelensis? stijl. ( dit heeft te maken met het feit dat in dit boek de kerststijl wordt gebruikt en deze vermelding daar dus van afwijkt)

 

m vr gr

 

An

René van Weeren zei op za, 07/24/2021 - 12:54

Paar kleine aanvullingen, die echter aan de inhoud zoals door An beschreven niets veranderen:

- de tekst met het eerste teken is: ... q[u]od burghim[agist]r[e]s...

- de Bommelse stijlaanduiding heeft te maken met de overgang van de Juliaanse naar de (nu nog bij ons in gebruik zijnde) Gregoriaanse kalender. Zaltbommel en Buren waren steden die op het grondgebied van Gelre lagen, maar zich in 1575 feitelijk verbonden met de gewesten Holland en Zeeland en zich dus eigenlijk afsplitsten van Gelre. In Holland, Zeeland, de Zuidelijke Nederlanden en het gebied dat nu Limburg is stapte men in 1582-1583 over, in de overige gewesten,  waaronder Gelre, maakte men deze overstap pas in 1700-1701.

Tim zei op za, 07/24/2021 - 14:18

Nou An en René, hartelijk dank voor jullie lezingen en aanvullingen.

Dus 't lijkt erop dat er niet sprake is van 1 persoon genaamd Jan van Lit Jansen van of tot Driel maar 2 personen en mischien wel een koppel?

 

Was Gelre hetzelfde gebied als Gelderland toen met Doesburg en Arnhem of een apart gebied?

Otto Vervaart zei op za, 07/24/2021 - 17:03

Beste Tim, het gaat volgens mij om één persoon: Jan van Lith Janss. van Driel. Er staat in opidanum, enkelvoud, bovenaan de pagina staat het meervoud in opidanos (f. 334r). Als je de plaatsnaam van de jaarstijl geheel uitschrijft staat er stilo Bomelensi. Het gewest Gelre bestond uit vier kwartieren, het vierde, Opper-Gelre, deels gelegen in het huidige Limburg, de rest van het gewest viel samen met het huidige Gelderland.

Tim zei op za, 07/24/2021 - 17:46

Otto, dank voor je bijdrage! Ik ga dit verder uitwerken.
Top

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.