Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1584 - Martin - connectie Amsterdam - Deventer

Ik heb nog een vraag over Lit uit Deventer / Amsterdam: Volgens mij staat in deze vermelding dat Martin van Lidt / Lijdt die trouwt in Amsterdam volgens mij komt uit Deventer! Klopt dat?

Kan iemand helpen ook met deze transcriptie?

Reacties (5)

Tim zei op vr, 05/21/2021 - 14:11

Excuses ik probeer het opnieuw en dan de hele pagina. De vermelding staat rechts in het midden

René van Weeren zei op vr, 05/21/2021 - 15:45

[linkermarge: Marte[n] van Lidt en[de] / Marritgen Gossens]
[linkermarge: opgeleyt des moeders ver- / willings in te brengen]*

Compareerd[en] bij daghe als voore[n]** voor Allert Jacobss Vries en[de] Jan
Tomass*** Marten van Lidt, oudt XXV jaeren, vaerentgesel\, van
Deventer****, <wonende> ter eendr en[de] Marriken Goossens met Ael Willemsd[ochte]r,
haere moedr, woonende in de Brestraat, ten andere zijde en[de] gaven aen dat
sij aen malcanderen v[er]looft en[de] met trouwe v[er]bond[en] waeren en[de] dat met
haer beydr consent en[de] vrije[n] wille*****, v[er]soekende haere drie sondaechse
uuytroepinge, die hen verwillicht zij[n] naedat zij op alles als
voor[en] geantwoort hadden.

[getekend: Martenn van Lydth]
[merkteken bruid]

 

* dit lijkt te wijzen op de verplichting van de bruidegom om schriftelijk bewijs van diens moeders toestemming te overleggen, aangezien de moeder van de bruid aanwezig is bij de ondertrouwinschrijving
** verwijzend naar de datum van voorgaande inschrijving, 28 april 1584
*** de twee voorgaande namen betreffen de dienstdoende commissarissen van huwelijkse zaken voor wie het aanstaande bruidspaar verscheen om hun voorgenomen huwelijk te laten inschrijven
**** Deventer was de laatste verblijfplaats van de aanstaande bruidegom, maar hoeft niet per definitie ook diens geboorteplaats te zijn; recente voorgaande woonplaatsen werden in inschrijvingen vermeld om 'huwelijksvluchten' te voorkomen; indien een of beide partners pas kort in Amsterdam woonden, moesten zij hun voorgenomen huwelijk ook in voorgaande woonplaats(en) laten afkondigen
***** deze passage is gebaseerd op de voorwaarden voor een geldig huwelijk, al voor de Reformatie in gebruik bij de Rooms-katholieke huwelijkswetgeving (feitelijk de enige huwelijkswetgeving destijds) en overgenomen door de Hervormden: beide huwelijkspartners dienden uit vrije wil toe te stemmen in het huwelijk; deze voorwaarde was bedoeld om (door familie of ouders) gedwongen huwelijken tegen te gaan

Tim zei op vr, 05/21/2021 - 16:38

Veel dank, Rene! En ook heel leerzaam.

2 dingen die interesant zijn:

1. Lidt kon ws ook als Lydt geschreven worden in die tijd, mischien niet officieel

2. Martin had een exacte naamgenoot in Deventer, met ongeveer 9 jaren leeftijdverschil. Onafhankelijk van elkaar krijgen ze kinderen, de ene in Deventer en de andere in Amsterdam en kunnen dus niet dezelfde persoon zijn. Mischien wel neven van elkaar.

Mijn onderzoek gaat naar de "missing links" rond die tijd uit Gelderland en richting Amsterdam en Utrecht. Vandaar mijn vragen om hulp. Bedankt nogmaals.

René van Weeren zei op vr, 05/21/2021 - 21:09

Graag gedaan. In die tijd was er geen officiële schrijfwijze van namen, spelling kon daardoor afwijken per document en zelfs binnen een en hetzelfde document. De y en de i zijn daarbij inderdaad uitwisselbaar, omdat ze beide de i-klank weergeven (vergelijk het bijvoorbeeld met de Y in Yvette, hypotheek etc.). Pas na de formele vastlegging van achternamen onder Napoleon kwam er meer eenduidigheid in de schrijfwijze, al was het geen waterdichte garantie voor spellingsvarianten...

 

Je suggestie dat Marten uit Deventer en uit Amsterdam neven van elkaar zijn is goed mogelijk; het zou dan ook aannemelijk zijn dat hun beider grootvader dezelfde was, danwel dat zij een oom of oudoom gemeenschappelijk hadden naar wie zij beiden vernoemd waren. Maar ook toeval is niet uit te sluiten....

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.