Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1499 Moeilijke beschadigde tekst

Schepenbrief van de buitenbank van Hoogstraten: Geertrui Zebrecht Claus met Adriaan Cornelis Snoys, haar man, bekent dat zij acht jaren tevoren de Lomansakker, te Klein Eissel, verkocht heeft aan Aert Wils

Wie kan hier iets mee ?

Dank je

Guido

Reacties (3)

Dennis de Waart zei op zo, 02/09/2025 - 00:34

Hallo Guido,

Om de tekst van dit charter goed te kunnen lezen, vooral de vervaagde, verstofde en ingevouwen delen, moet ik veel meer kunnen vergroten / inzoomen dan nu het geval is, want anders kan ik daar niet veel van maken. Op zich is het een goed leesbare Middelnederlandse tekst.

Nu kom ik bijvoorbeeld voor de eerste regels alleen tot: Wij Jan Wouterssen/Wollf? ......... ....luijden Inden Lande van Ho(e)ochstraten...... allen luijden dat vor ons comen is .......  dochter met Adriaen Cornelis sNoijs sone, haren wettigen man en momboir .....

De rechtshandeling is niet van 1499, doch 1497, 12 juni: Int Jaer ons Heren duijsent CCCC 't negentich ende seven In Junij twelff ....

Een fijn weekend en veel plezier met je onderzoek.

Dennis

Guido Snoeys zei op zo, 02/09/2025 - 15:15

Beste,

Ik stuur aangehecht de link door die ik kreeg misschien is dit een beetje beter??!!

A 261.059 kan u raadplegen via deze link: Afbeelding

Hierbij ook mijn probeersel van de acte met vele onzekerheden.

1497 Schepenbrief van de buitenbank van Hoogstraten: Geertrui Zebrecht Claus met Adriaan Cornelis Snoys, haar man, bekent dat zij acht jaren tevoren de Lomansakker, te Klein Eissel, verkocht heeft aan Aert Wils

1. Wij Jan Wo…van …..Verheyden inden lande van Hoechstraten

2. van aerd alle luyden dat vor ons comen is Geertrui Zebrecht Claes dochter met Adriaan Cornelis

3. Snoys sone huer wittige man en momb(oir) vercogt ….gedaen ende zij omt(rent) acht jaer tevoren oft daer omtrent

4. vor datu(m) des briefs wel en wittelyc wegelen …ende ..heffen Arian Wils ende sinen nacomelingen

5. sinen acker geheten den Lomans acker omtrent acht lopensaet groot luttel min oft meer gelegen tot

6. Cleyn Eysele oost werts ende noort Aert Wils kynderen ende suytwaert Jan Heynen op omme ende vore der gerechten

7. heren chijs ende sesse viertelen rogs erfelic voruutgaen vuten ende lene omme ende vore ten halster rogs

8. erffelic jaerliken renten verschenen jaerlijken ende erffelyc in goede custbaere rogge op onser lieve vrouwe

9. dach lichtmisse metter rechte rogmaten van Hoichstraten dat is voirs Geertuyde ende huer nacome-

10. lingen dair jaerlicx ende erffelic op sullen bliven hefffen ende huren ende met dese voirg comme soe is

11. lesten Gertruyt met huere man ende momb(oir) voirs …...te waere ende te slaen op hueren

12. op hon goede van alle comm(er) ende calaengien die gaen met regt op comen moghte en des soe

13 beken Gertruyt met hueren voirs mate dat die voirs …..vanden voirs zesse viertelen

14. rogs erffelyc vore den bijpande een sester rogs erffelyc oft opte ... ende excuise heeft alzoo dat zij des

15. te vreden is waer bij dat voirs inden voirs datum zegele verzegelt is metten vonisse alzoo dat

16. behoirte na volle veylinge als wij verstonden souden ingelost in zijn en kant

17. ende consente van partien soe hebben wij scepen voirs onse segelen …...int jaer

18. ons heer duisent CCCC tnegentich ende seven in junio twelff …..

Michel G. zei op do, 02/13/2025 - 21:02

Dag Guido,

Door de omringende akten door te nemen heb ik toch nog wat ontbrekende puzzelstukjes op de juiste plaats kunnen leggen. Ik kom zo tot de volgende transcriptie:

1. Wij Jan Wouterssen vanden Elzacker ende Godevaert S[everijns scepenen] uuten vriheyden inden lande van Hoechstraten
2. doen cond allen luyden dat voer ons comen sijn Geertruit Zebrecht Claus dochter met Adrianen Cornelis
3. Snoys sone hueren wittige man en momber [kennende] ense liden dat zij ontrent acht jaeren geleden oft daer ontrent
4. voer datum des briefs wel en wittelyc uutgegeven ende [be]geven hebben Aerden Wils ende sinen nacomelingen
5. eenen acker geheeten den Lomans acker ontrent acht lopensaet groot luttel min oft meer gelegen tot
6. Cleyn Eysele oest west ende noert Aert Wils kynderen ende suyt Joes Heymerycx omme ende voer den gerechten
7. heeren chijs ende sesse viertelen rogs erfelic voeruutgaende ende daer ende boven omme ende voer een halster rogs
8. erffelic jaerliker renten verschinende jaerlijcs ende erffelyc in goeden custbaeren rogge op Onser Liever Vrouwen
9. dach lichtmisse metter rechter rogmaten van Hoechstraten dat de voers. Geertuyt ende huer nacome-
10. lingen daer jaerlicx ende erffelijc op sellen bliven hebben ende heffen ende met desen voergenoemden commer soe ge-
11. loefde Geertruyt met hueren man ende momber voers. den voers. acker te waeren ende te claeren op huer ende
12. op haer goede van alle commer ende calaengien d[ier] meer met recht op comen mochte en des soe
13 bekende Geertruyt met hueren voers. momber dat Aert voers. […...............] vanden voers sesse viertelen
14. rogs erffelyc voer den bijpant een sester rogs erffelyc affgelost ende gequyt heeft alzoe dat zij des
15. te vreden is waer bij Aert voers inden voers acker g[eve]st ende ge[ërft] is metten vonisse alzoe dat
16. behoerde na volle veylinge als wij verstonden sonder argelist in [kennissen van desen] ende ter beden
17. ende consente van partien soe hebben wij scepenen voers onse segelen [hier] ane [gehangen] int jaer
18. Ons [Heeren] duijsent CCCC tnegentich ende seven in junio twelff d[agen]

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.