regel 10: costume
21/07/1456 Meester Willem van Tanerien schepen verh Aernoute Snoeye en Janne de Moelneer vischcoeper gheestlants gel bynnen Borcht achter de kerke aen dOever en dander aende Boterstrate; gheen gesach aen delsenbosch noch aent riet gest op dOever.
Sr #52 f°222 V – 002 Felix archief Antwerpen
1. Meester Willem van Tanerien con scabini verhuerde Arnoute Snoeye en Janne
2. de Moelneren vischcoper omtrent X gemete ende I roede gheestlants
3. gelegen bynnen Borcht te weten de II gemete achter de kerke aen d’Oever
4. ende dander aende Boterstrate te hebben van perchiel lestleden ingaend
5. ende VI jaer geduerende tsiaers omme XXVI schellingen III denieren grooten brabants
prout communiter in Antwerpen
6. Dander purifacione conditione die zij gheen gesach hebben ende selen aen
7. Delsen bosch noch aen triet gestaen aende II gemete op d’oever maer
8. zij selen moegen houden alle dagdelen hout tsiner rechter
9. side daer haexse ende bile onder gegaen heeft ‘ ende sellen jaerlix aende Boterstrate
XXV wilgen poten ‘ Ende zij sullen tvoers
10. lant jaerlix houden van alle ouden werck na ….vanden
11. lande ‘ sonder ende ….cost ‘ ende de settingen dier op comen mach ‘ metten … ‘ zij
jaerlix verlegge
12. in afslage vander vander voers goeden. Unde obligavit seipsos et sua ende elck vore
al
regel 10: costume
regel 11: sonder sijn Willems cost ( Willem hoeft dat niet ( zelf ) te betalen ),
/ mette(n) he(...mel?)se selen
Bonne recherches Guido.
Dag Guido, ik had nu iets meer tijd voor dit stuk. In bijlage mijn aanpassingen, met de oplossing van Dennis voor het begin van regel 11 verwerkt; over het eind van regel 11 ben ik nog niet helemaal zeker. Veel aanpassingen zijn details, maar sommige aanpassingen wijzigen de context wel wat.
1. Meester Willem van Tanerien (con)scabin(us) v(er)huerde Aernoute Snoeye(n) en(de) Janne
2. de Moelne(r)e vischcoepe(r) omtrent X gemete en(de) C roeden gheestlants
3. gel(egen) by(n)nne(n) Borcht te wete(n) de II gemete acht(er) de kerke aen doeve(r)
4. en(de) dande(r) aende Bot(er)strate. Te hebben van purific(ationis) lestled(en) ingaende
5. en(de) VI jaer gedue(re)nde ts(iaer)s om(m)e XXVI sc(hellingen) III d(enieren) gr(ooten) Brabants p(rou)t (commun)it(er) in Antw(er)pen
6. Dand(um) purific(ationis). Cond(itie) die zij gheen gesach hebben ende selen aen
7. delsenbosch noch aen triet gest(aen) aende II gemete op doeve(r) maer
8. zij selen moegen houwen alle dagdelen hout tsinen recht(en)
9. tide daer haexse en(de) bile ov(er) gegaen heeft en(de) sellen jaerlicx aende / Boterstrate XXV wilgen poten. En(de) zij sullen tvoersz.
10. lant jaerlix houden van alle ouden werck na costume vand(en)
11. lande sonder sijn Willems cost. Ende de settinge dier op comen mach mette(n) he(re)nclage? zij jaerlix v(er)legge(n)
12. in afslage vander voersz. hue(r)e. Un(de) obligave(re) seip(s)os et sua en(de) elc voe(r) al
XXI d(ie) julii
Bedankt Dennis en Rene,
Ik blijf het een leuke bezigheid vinden .
Guidi
Guido Snoeys
zei op woensdag 20 augustus 2025 - 12:41