Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

1127—31. Erzbischof Friedrich I.

Wie kan mij helpen met het begrijpen van de relaties tussen personen in bijgevoegde oorkonde van 1127—31. Erzbischof Friedrich I.

Het gaat mij om de personen Atholfus, Azzelinum en Wezelino. De laatste twee zijn betrokken  bij de schenking van twee hoeven die Atholfus had gedaan.

Zijn Azzelinum en Wezelino familie/broers van Atholfus? 

Dank alvast.

Reacties (5)

ChrisvD zei op za, 03/15/2025 - 18:16

Frithericus, aartsbisschop van de kerk van Keulen, heeft op verzoek van Arnoldus, proost van Sint-Pieter en deken, en de gehele congregatie van Sint-Joris, besloten te vernieuwen wat Atholfus, kanunnik van Sint-Joris, ter nagedachtenis en tot heil van de zielen van zijn vader en broer, voor eeuwig heeft overgedragen en vrijgemaakt namelijk twee hoeven aan dezelfde Sint-Joris.

De ene hoeve bevindt zich in het woud dat Lo wordt genoemd, binnen de grens van Weperevorthe, en betaalt drie schellingen en twee penningen, met Azzelinus en zijn vrouw en dochter en vijf zonen. De andere hoeve ligt binnen de grens van de kerk die in Halvere is, en betaalt eveneens drie schellingen en twee penningen, met alleen Wezelinus.

Er wordt geen familierelatie tussen Atholfus en Azzelinus of Wezelinus genoemd.

ChrisvD zei op za, 03/15/2025 - 19:26

https://www.vr-elibrary.de/doi/pdf/10.7788/annalen-1898-jg05 p 207-208.
De genoemde Azzelinus en Wezelinus baten de hoeven uit en zijn horig aan Atholfus en nu na de overdracht aan de broeders van St. Joris. Elk jaar betalen de mannen aan de broeders vier penningen, de vrouwen echter twee. Bij hun overlijden zal een man het beste dier dat hij heeft geven, een vrouw echter het kostbaarste kledingstuk dat ze heeft.

Otto Vervaart zei op za, 03/15/2025 - 22:17

Ook in de samenvatting bij Die Regesten der Erzbischöfe von Köln, II, 1100-1205, R. Knipping (ed.) (Bonn 1901) nr. 272 - online, Internet Archive, https://archive.org/stream/dieregestendere00gergoog#page/n9/mode/1up -  slaat het woord fratres enkel op de kanunniken van Sankt Georg. Het lijkt me zaak om meer bewijsstukken te hebben waarin Azzelinus en Wezelinus worden genoemd voordat je kan veronderstellen dat ze verwanten waren. Zou het afschrift dat hier de bron is inmiddels zijn gedigitaliseerd bij het Historisches Archiv der Stadt Köln?

ChrisvD zei op za, 03/15/2025 - 23:38

Naast de term 'fratres' dat slaat op broeders van het Stift St. Joris is de enige andere term met familiaire betekenis in deze oorkonde de term 'familia'.
De betekenis van 'familia' kan naast:
- alle familieleden en bedienden die samen in één huis wonen: huishouding
- familie, geslacht
ook pregnant bedoeld worden, nl.:
slaven, personeel, horigen
Ik denk dat in navolging van Knipping hier de betekenis horigen (Hörige)  op zijn plaats is.

Eduard van de Loo zei op zo, 03/16/2025 - 12:30

Beste Chris en Otto,

Veel dank met jullie reacties en inzichten.

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.