Reactie Onderwerp Auteur Datum

Hallo Nadine, Kleine correctie: er is hier sprake van Middelnederlands i.p.v. Oudnederlands. Middelnederlands werd

Wat is de betekenis van de afkorting? Johan van der Elsen

hartelijk dank, dat helpt me verder.

meqz Maria Franken

Ter aanvulling: De correcte 1e nvl. in het Latijn is evergetes. In het Grieks: εὐεργέτης , mv. εὐεργέται (in het Latijn

meqz Chris van Dijkum

Er staat meq met een afkortingsteken = meque = et me, waarbij me bij submitto hoort. Evergeta (mv Evergetae) = Euergeta

meqz Chris van Dijkum

Dank je wel, ik had nog niet aan het Grieks gedacht.

Wat is de betekenis van Evergetae en Meqz (Latijn) Maria Franken

Evergetae komt uit het Grieks en is afgeleid van evergetis = weldoener

Wat is de betekenis van Evergetae en Meqz (Latijn) herman geurts

Hoi Johan, dank voor je aanvulling. De kwestie van het moeder- of stiefmoederschap van Meriken blijft me toch

vertaling testament 16-4-1688 Willem Dircx en Meriken Roeloff Jacobs Berry van Osch

de juiste naam van genoemde maedicinae doctor is C.A. de La Geneste

Paleopuzzel nr. 20: CSI: Sint Hubert herman geurts

Eventjes bijspringen: Egeen = zie inl.gtb Hoofdpolue = waarschijnlijk "hoofdpolu[w]e = hoofdkussen charsie : ook sargie

vertaling testament 16-4-1688 Willem Dircx en Meriken Roeloff Jacobs Van Rietvelde Johan

Ik doe een poging.... Op heden den 3e April 1755 is ten overstaan van ons Laurens verstraten gesubsidieerde scholtus

Paleopuzzel nr. 20: CSI: Sint Hubert Van Rietvelde Johan

Zeer interessante akte en discussie om bij te leren. Oud Nederlands is lastig, erffelijke renten lastiger en hun

Wat is de betekenis van de afkorting? Nadine

Goed om toe te voegen dat 'eiusdem' zoiets betekent als 'van dezelfde' of 'hetzelfde'. Latijnse woorden als deze zijn

Doopakte Anna de Raet te Diessen 1627

Oud/ Middelnederlands is lastig Sommige mensen denken dat de men in de 16e eeuw maar wat schreef. Niets is minder waar

Wat is de betekenis van de afkorting? herman geurts

Beste Bas en Herman, Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga beide opties toepassen op andere akten. Eens kijken

Wat is de betekenis van de afkorting? Johan van der Elsen

Een andere mogelijkheid: vri of vrij van haar verkozen vrij vertijen vrij vrij te weren taalkundig klopt dat volgens mij

Wat is de betekenis van de afkorting? herman geurts

Ik denk dat het een afkorting is voor etcetera of etceteris. De "r" staat voor "et" en dan volgt de "c". De haal omlaag

Wat is de betekenis van de afkorting? Bas den Brok

eiusdem

Doopakte Anna de Raet te Diessen 1627 Chris van Dijkum

Hoi Nadine, Bijzonder bedankt voor je hulp. Jammer dat de familiale betrekking van de testateurs met Jan Willems van der

vertaling testament 16-4-1688 Willem Dircx en Meriken Roeloff Jacobs Berry van Osch

Er valt nog weinig van te bakken, maar dit is wat ik lees/herken in de tekst tot nu toe: Den 25 Juij As: 1678:

tweede helft van de memo in het Duits uit 1678 Maria

Ben vergeten de handtekening van Willem Dirck te vermelden (voor het merk van Maricken). Formeel wordt niet vermeld wie

vertaling testament 16-4-1688 Willem Dircx en Meriken Roeloff Jacobs Nadine

Dag Berry, Hieronder aanvulling. Bij den inhoude van desen tegenwoordigen openbaren instrumente van testamente, kondt

vertaling testament 16-4-1688 Willem Dircx en Meriken Roeloff Jacobs Nadine

Hoi Christian, ik heb idd zelf ook al een poging gedaan... De vraag is dus of de familierelatie tussen testateurs en

vertaling testament 16-4-1688 Willem Dircx en Meriken Roeloff Jacobs Berry van Osch

tot nu toe alleen dit kunnen ontcijferen, Den 25 Juij As: 1678: …........................................... Gütt

tweede helft van de memo in het Duits uit 1678 Maria

Bedankt voor de tip, ik heb inderdaad een en ander kunnen ontcijferen, maar twijfel of het correct is, hierbij mijn

memo uit 1678 inhet Duits Maria

Maria, heb je bepaalde delen al wel kunnen ontcijferen, misschien met flink wat gaten en vraagtekens? Dan kunnen anderen

memo uit 1678 inhet Duits