Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Vertaling en begrijpen van een Latijnse doopakte uit 1777

Hier volgt de latijnse tekst, die ik wel kan lezen maar niet helemaal begrijp:

die 20.a aprilis 1777 baptizavi Mariam / Carolinam filiam illegittinam / Petri Petack Ex Ingoijghem filii Francisci secundum relationem / Petronillae Decandt, qui a matre / Exegit juramentum obstetricis, Et / Joannae Catharinae Caucke filiae Francisci, susceperunt Joannes / Baptista Declerck Et Maria / Appolonia Caucke ita est / J. Colleke pastoris in Waermaerden

De tekst is grotendeels doorgehaald en wat er dan overblijft is, met voorbehoud (ik ben niet helemaal zeken van de woorden die zijn doorgestreept):

die 20.a aprilis 1777 Mariam Carolinam filiam Ex Ingoijghem secundum Joannae Caucke filiae susceperunt Appolonia Caucke

Betekent het doorhalen van het grootste deel van de doopakte, dat de informatie niet klopt of betwist werd?

Kan iemand de tekst vertalen en begrijpelijk maken? 

Reacties (3)

Andreas zei op zo, 03/10/2024 - 15:33

Het lijkt doorgehaalde tekst, maar het zijn de ferm uit de kluiten gewassen dwarsstrepen van de letter T die dit effect creëren.

Michiel zei op zo, 03/10/2024 - 16:29

Je hebt helemaal gelijk Andreas! Ik heb even vergeleken met andere doopakten uit hetzelfde jaar en dan denk ik, hoe kom ik daar nu bij?, het zijn allemaal doorgestreepte T's!

Michiel zei op vr, 03/15/2024 - 16:42

Ik begrijp de latijnse tekst van de doopakte, met uitzondering van het zinsgedeelte: secundum relationem / Petronillae Decandt, qui a matre / Exegit juramentum obstetricis

Als ik dat door google translate haal, krijg ik: according to the report / of Petronilla Decandt, who from her mother / executed the midwife's oath,

Begrijp ik goed dat Petronilla haar werk hier als vroedvrouw kon uitvoeren door de eed die haar moeder als zodanig had afgelegd? Ik weet niet of er wel qui' in het betreffende zinsgedeelte staat, het lijkt op: qu met een soort komma daarachter. 

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.