Overslaan en naar de inhoud gaan

Forum

Brief 1863 met een gezegde???

Hopelijk kan iemand mij meer vertellen over deze zin c.q. gezegde??

Ik kom niet verder dan: aan welke borst je moet wijden en vervolgens aan welke Sint???

Vertaling gevonden via google!!!!!!!

 

Reacties (11)

Jan Hadders zei op ma, 03/18/2024 - 11:19

Ik vraag me af, of hier sprake is van een gezegde, maar mijn kennis van het Frans is onvoldoende om daar zeker van te zijn. De context ontbreekt natuurlijk, maar vooral door dat 'eens weder' klinkt het als een vermaning die in een woordgrapje met de homoniemen 'seins' en 'Saint' wordt verpakt. Er lijkt mij geen sprake van 'vervolgens',  maar van 'in plaats van'. 

Jo Strijbosch zei op ma, 03/18/2024 - 11:32

Jan,  in deze brief schrijft de vader aan zijn zoon, qua inhoud eigenlijk niet bijzonders en hij sluit af met de groeten, datum etc. 

Daarna schijft hij deze zin, tegenwoordig zouden wij P.S. aangeven.

Wat wel zou kunnen is een vermaning c.q. advies dat als er nog eens iets speelt, weet dan dat je bij het goede adres aanklopt????

 

René van Weeren zei op ma, 03/18/2024 - 12:41

Ik lees het ook als een vermaning, mogelijk als reactie op een overvloed aan vriendinnen van de zoon. De vermaning is dan dat hij zich wellicht beter aan geestelijke dan op vleselijke zaken zou toewijden.

Jo Strijbosch zei op ma, 03/18/2024 - 12:44

Duidelijk, dank U wel.

Andreas zei op ma, 03/18/2024 - 19:55

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de zoon, in een vorige brief bijvoorbeeld, een taalfout gemaakt heeft in het Frans (sein i.p.v. saint gebruikt). Dit zou dan een vorm van vaderlijke humor kunnen zijn om zijn zoon op zijn vergissing te wijzen.

(maar een vermaning is misschien wel waarschijnlijker, zoals René al aangaf)

Jan Hadders zei op ma, 03/18/2024 - 20:40

Ik deel de interpretatie van René. Dit zijn wel mooie vondsten. Geen idee of de brief onderdeel is van een briefwisseling die bekend / overgeleverd is.

Otto Vervaart zei op ma, 03/18/2024 - 21:43

Volgens het Frans woordenboek van Herckenrath en Dory bij het lemma saint is ne savoir à quel saint se vouer een spreekwoord voor geen redding uit de nood weten.

Jan Hadders zei op ma, 03/18/2024 - 21:49

Dank, Otto! Dat zou de suggestie van Andreas kunnen ondersteunen, als zoonlief inderdaad een vergissing maakte. Maar de interpretatie van René kan dan ook nog steeds.

Otto Vervaart zei op di, 03/19/2024 - 09:07

René's interpretatie lijkt ook mij de juiste, de vader varieert hier op een Frans gezegde en doet daarmee een beroep op de talenkennis van zoonlief...

Jo Strijbosch zei op di, 03/19/2024 - 10:37

Heren, ik wil jullie deze mooie brief niet onthouden, vandaar dat ik hem hierbij voeg. Ik heb e.e.a. van deze familie uitgezocht en heb mooie, gelukkige maar ook trieste gebeurtenissen gevonden.

Zo kan dus een eenvoudige brief interessante geschiedenis opleveren.

Jo Strijbosch zei op di, 03/19/2024 - 10:38

deel 2

Reageer op dit bericht

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
Slechts één bestand.
10 MB limiet.
Toegestane types: png gif jpg jpeg.